Villa Ticca - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Villa Ticca - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Villa Ticca

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 November 2013 | Ecuador, Quito

Lieve allemaal,

Zoals beloofd, zal ik in dit blog beschrijven wat Villa Ticca precies doet en zal ik wat situaties van de kinderen van Villa Ticca beschrijven.

Villa Ticca is een Nederlandse organisatie, opgericht in 2003 door Evelien en Mariska, die kinderdagopvang verzorgt aan kansarme kinderen. Dagelijks komen er 55 kinderen in de leeftijd twee tot vijf jaar en 25 kinderen in de leeftijd zes tot twaalf jaar naar de opvang. De kinderen krijgen onderwijs in verschillende leeftijdsgroepen, ontbijt, een warme lunch (soep en een rijstmaaltijd), een middagslaapje en medische verzorging. Alle kinderen komen uit moeilijke thuissituaties. Altijd gaat het om gezinnen met weinig financiële middelen en vaak gaat het om alleenstaande moeders, tienermoeders en ouders met drank- of drugsproblemen. Daarnaast is er een groot aantal kinderen die niet door hun eigen ouders, maar door andere familieleden wordt opgevoed, omdat de ouders de kinderen hebben verlaten. De ouders hebben geen geld om de kinderen naar een gewoon kinderdagverblijf te brengen en vaak is er thuis weinig te eten. Doordat de kinderen naar Villa Ticca komen, hebben ouders tijd om te werken of hun school af te maken. Hoe rot de omstandigheden ook zijn waar de kinderen in leven, binnen de muren van Villa Ticca is sprake van een goed georganiseerde kinderdagopvang, waar de kinderen echt kind mogen zijn. Ze spelen, eten, krijgen onderwijs (vanaf 3 jaar wordt er met schoolboeken gewerkt), maken ruzie, lachen veel en hebben zo een veilige plek waar ze zich kunnen ontwikkelen. De kinderen van zes tot twaalf jaar komen met de lunch, nadat ze naar school zijn geweest. Deze groep bestaat uit kinderen die vroeger de hele dag naar de opvang kwamen en ook nu ze naar school gaan, nog een veilige plek en een warme maaltijd nodig hebben.

Ik werk nu enkele weken voor Villa Ticca en ben zeer onder de indruk. De dagopvang is zeer gestructureerd en er wordt met veel liefde gewerkt met de kinderen. Daarnaast is het voor Villa Ticca belangrijk dat ouders zelf verantwoordelijk nemen voor de opvoeding van hun kinderen. Villa Ticca is geen plek waar je je kind kan achterlaten, terwijl je je eigen zaken gaat regelen. Integendeel, ouders worden geacht kinderen op tijd te brengen (tussen half 8 en 8), kinderen moeten hun oranje schortje dragen, ouders moeten aan het begin van het jaar een lijst met benodigdheden voor het schooljaar aanleveren en ouders betalen vijf dollar per maand om hun kind elke dag te komen brengen. Vijf dollar per maand is heel weinig, maar geeft ouders wel een gevoel van : ‘ik zorg voor mijn kind en ik zorg dat het een veilige plek heeft op Villa Ticca’. Dit alles is met ouders besproken in een verplichte oudermiddag en daar voelde ik vooral veel dankbaarheid van de ouders naar Villa Ticca toe.
Daarnaast vind ik het zeer positief dat er in de opvang met vaste Ecuadoriaanse meiden wordt gewerkt. Er zijn drie groepsleidsters, waarvan één tevens de directrice is. Dan is er een kokkin, die dagelijks voor ongeveer 90 personen ontbijt en lunch kookt, en een vrouw die helpt in de keuken en de schoonmaak doet. De meiden zijn niet alleen heel gezellig, maar ze werken ook keihard en zijn heel goed met de kinderen. Ze zijn streng, rechtvaardig en tonen veel warmte naar de kinderen toe.

Er is nog zoveel meer te vertellen, maar het komende jaar zullen nog vele blogs geschreven worden, dus ik zal wat bewaren voor volgende keer. Om het voor jullie, ver weg in Nederland, nog net wat levendiger te maken, zal ik af en toe een kleine beschrijving van een kind geven.



Mateo.
Mateo is een jongetje van 4 jaar oud en zit bij mij op de groep. Hij is enig kind en wanneer hij niet op Villa Ticca is (elke dag vanaf 4 uur ’s middags en in de weekenden), loopt hij met zijn ouders op straat naar plastic te zoeken. Zijn ouders kunnen dit plastic verkopen om te recyclen. Wanneer je Mateo op maandag vraagt: “Hoe was je weekend?” Zegt hij opgewekt: “Goed! Gewerkt, met papa.” Op de opvang is hij een echte stoute kleuter, die zich verstopt als hij in de rij moet komen, met krijtjes een puzzel heeft onder gekrast en de koning is van een bepaald fietsje in de pauze (hij zorgt er goed voor dat niemand anders dat fietsje krijgt). Een pittig jochie dus, maar tegelijkertijd heel ontroerend. Elke dag, bij het opruimen van de fietsjes, vraagt hij: “Tessa, spelen we morgen weer?” en hij valt bij het middagslaapje gerust in slaap terwijl hij zijn armen om mij heeft geklemd.

Anderson.
Anderson is eveneens een jongetje van 4 jaar, bij mij op de groep. Hij groeit, samen met zijn oudere zus, op bij oma. Vader is nooit in beeld geweest, moeder heeft haar kinderen verlaten toen Anderson klein was. Anderson ziet er vaak een beetje smoezelig uit. Zijn kleren zijn vaak vies, hij ruikt niet lekker en is vaak verkouden. Hij is tijdens het buitenspelen ontzettend uitgelaten en speelt veel met andere kinderen. In de klas is hij echter vrij rustig. Hij is superfanatiek met puzzels maken en kan dat ook erg goed. Zijn oma kwam tijdens oudermiddag naar mij toe om te vertellen dat Anderson het al meerdere malen had gehad over Tia Gringa (vrij vertaal als Tante Buitenlander)…haha, schattig he?

Zo zijn er nog 78 verhalen te beschrijven, maar ik zal het bij een paar houden per keer. De website van Villa Ticca is www.villaticca.com. Daar staat alle informatie en ook een filmpje over Villa Ticca, mochten jullie het leuk vinden om dat te kijken.

Tijdens deze periode in Villa Ticca zijn we veel bezig met aanpassingen voor het ministerie in Ecuador. Het ministerie heeft allerlei nieuwe regels opgelegd aan kinderdagopvangcentra in Ecuador. Sommige regels zijn goed, andere slaan drie keer nergens op, maar er moet wel aan voldaan worden om niet gesloten te worden.
Helaas is Villa Ticca een organisatie met beperkte financiële mogelijkheden. Elke maand worden de eindjes aan elkaar geknoopt om voor alle kinderen de dagelijkse verzorging rond te krijgen. Kortom, via dit blog, wil ik slechts laten weten dat hulp, in welke vorm dan ook, altijd welkom is. Je kan denken aan: eenmalige donatie (zie de doneerknop op de website), maandelijks een vast bedrag doneren, een kindje persoonlijk sponsoren (voor 35 euro per maand heeft een kindje een plek binnen Villa Ticca en krijg je als sponsor updates over hoe het met het kindje gaat) of promotieacties voor Villa Ticca binnen Nederland. Voorbeelden zijn: je verjaardagsgeld doneren aan Villa Ticca, als bedrijf een maandelijks bedrag sponsoren, een inzamelingsactie organiseren etc. etc…. Mocht je graag iets willen doen voor Villa Ticca, maar je weet niet zo goed wat, mail dan naar mij (tessa_marije@hotmail.com) en dan bedenk we samen iets!

Vragen, opmerkingen etc. over Villa Ticca of over mijn blog hoor ik graag! En sowieso hoor ik graag hoe het met jullie gaat. Naast het Villa Ticca leven is het hier trouwens nog steeds fantastisch. Lauren en Annelies zijn aangekomen en dat is supergezellig, we gaan volgende week verhuizen naar ons nieuwe huis, we zijn een weekendje weg geweest naar Baños en we gaan nog regelmatig uit. Genoeg leuke dingen en ontspanning, naast het harde werken dus!

Veel liefs Tessa

  • 24 November 2013 - 17:30

    Mama:

    Ha Tessie,
    Wat een boeiend verslag, het geeft veel informatie. De kleine portretjes van de kinderen maken het heel levendig. Ik stuur het meteen op aan tante Wil, die zal weer genieten!
    Dikke kus van Mama X

  • 25 November 2013 - 22:31

    Ineke Busman:

    Hallo Tessa,
    Met plezier heb ik je verhaal gelezen. Wat fijn dat de kinderen met zoveel plezier bij jullie komen.
    Je doet echt goed werk daar en geniet ook nog van gezellige uitjes met vrienden.
    Hier is alles oké.
    Groetjes van Frans en Ineke.

  • 27 November 2013 - 18:14

    Rita Hoedemaker:

    Hoi Tessa,

    Fijn om te lezen dat je je plekje gevonden hebt in Villa Ticca.
    Het lijkt mij erg leuk en dankbaar werk.
    Hier in Zwolle gaat alles prima.
    Je hebt misschien al wel via je ouders gehoord
    dat we opa en oma geworden zijn.
    Marlies en Sebastian hebben een dochter gekregen.
    Celeste Anna Vera is haar naam.
    Het is echt prachtig.
    We wensen je heel veel[plezier daar
    en ook een beetje sterkte, want het zal soms ook wel
    zwaar zijn!
    Heel veel groetjes uit Zwolle
    Frans en Rita

  • 27 November 2013 - 20:23

    Renske:

    Zus!
    Leuk om te lezen :). Meer verhalen! Meer!
    Knuf,
    Renske

  • 01 December 2013 - 00:49

    Fie:

    Lieve Tes!

    Wat voelt het alweer als een eeuw geleden dat ik je voor het laatst heb gezien. En nu we allebei in het buitenland zitten voel het als nog verder weg (al zit ik natuurlijk niet eens op een ander continent::P). Kortom; ik mis je Tes!
    Maar wat een enorm boeiend verhaal, je hebt me overgehaald tot doneren:P Ik vind het super dat je in zo'n mooie organisatie betrokken bent en dat de kinderen je nu al liefkozend hun buitenlandse tante noemen, kan ik helemaal begrijpen! Goed om te horen dat je daarnaast ook geniet.

    Heel veel plezier en succes daar Tes!
    Liefs, Fie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 34566

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: