Halloween, busritjes en shoppen in Pisac - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Halloween, busritjes en shoppen in Pisac - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Halloween, busritjes en shoppen in Pisac

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

03 November 2008 | Peru, Cusco

Hee allemaal,

Dankjewel voor jullie berichtjes! Echt leuk om te zien dat jullie het lezen en laat vooral meer horen ( vooral de details over de sexualiteit van Joseph-kandidaten haha). Ik zit nu ruim een week in Cusco en ik hoop dat de foto´s een iets beter beeld van mijn leven hier hebben kunnen geven.

Allereerst moet ik mijzelf even verbeteren. Cusco is eigenlijk geen mooie stad. Het is vooral een hele vieze, stinkende, drukke stad. Dat klinkt een beetje negatief maar dat is het helemaal niet. Ik geniet heel erg van het feit dat het hier zo anders is. Ik heb mezelf in een heel andere cultuur en straatbeeld gegooid en dat is echt leuk. De straten hier zijn in t centrum erg klein en buiten het centrum vol met taxi´s en bussen. De taxi´s zijn klein en een beetje verracht. De taxichauffeurs rijden overal tussendoor en hebben hun hand constant op de toeter. Ze toeteren echt voor alles; honden, mensen die 50 meter verderop gaan oversteken, andere chauffeurs. Het heeft totaal geen zin natuurlijk maar ik denk dat ze er al niet meer over nadenken. Sinds kort neem ik nu vaak de bus naar school en naar de stad. Dit is ongeveer 4 keer zo goedkoop en een hele leuke ervaring! Er zijn grote bussen maar ik neem de kleine bussen. Dit zijn kleine bestelwagentjes met een chauffeur en iemand die bij de deur staat. Bij elke stop gooit diegene de deur open en schreeuwt waar t busje heen gaat. Als je dan instapt wordt dat begeleid met een hard ; Instappen, instappen! ( Goh, wat denk je dat ik aan het doen ben?). Tijdens de rit zit je ongeveer met 20 mensen hutjemutje. Als je mag zitten heb je geluk, anders moet je met je hoofd tegen t plafond staan. Als je bij je halte bent ( die worden door dezelfde persoon geroepen) roep je snel: Baja, wat stoppen of uitstappen betekent. Dan betaal je snel en wordt je onder luid geroep van baja, baja het busje uitgezet. Vervolgens scheurt het busje weer weg en ben je blij dat je weer buiten staat. Kortom, het is een hele ervaring met veel chaos maar het is heel leuk om zo tussen alle opgepropte peruanen te reizen.

Mijn spaans verbeterd zich al steeds meer. Kan nu best een gesprekje voeren met mn gastouders en dat is erg leuk. De lessen van vorige week, nadat ik was gewisseld, waren erg leuk. Ik heb veel geleerd. Nu zit ik helaas weer met de mensen van begin vorige week, maar gelukkig ook met Prisca. Helaas ging het vandaag al weer een stuk langzamer maar ik doe ondertussen ook maar een beetje aan zelfstudie want ik wil echt graag een goed gesprek kunnen voeren met mn gastouders. Willy en Gloria zijn nog steeds fantastisch. Ze laten me heel erg vrij in wat ik wil doen en kletsen met hun is heel gezellig. Veel lachen en ik word al constant ' Hija' genoemd door Gloria (Dochter). Verder is het heel comfortabel omdat er altijd warm water is, er een dienstmeisje is die elke ochtend een eitje voor iedereen bakt en ik het eten hier erg lekker vind, hoewel de rijst wel echt de hoofdrol speelt. Ik word dus flink verwend thuis. Helaas zijn
Stephanie en Lena ( de meisjes) nu weg en zit ik alleen nog met Chris ( zwitserse jongen) en sinds vandaag met een nieuw zwitsers meisje. Dat zwitserse meisje leek me wel aardig maar Chris is niet echt t type om leuke dingen mee te doen. Dat is wel jammer maar inmiddels ontmoet ik hier al wat meer mensen dus dat is leuk.

Op de foto´s konden jullie zien dat het vrijdag halloween was. Op het plaza de armas waren grote groepen kinderen verkleed langs de deuren en mensen aan het gaan voor snoep. Prisca en ik hadden snel een zak snoep gekocht maar toen ze eenmaal zagen dat ik de hele zak in mn hand had werd ik belaagd door wel 50 kids. Dat ging natuurlijk niet werken. Ik kon me amper bewegen en ze trokken allemaal aan mn kleren. Snel de zak weggestopt en af en toe wat uit mn tas gepakt om een paar schattige kids wat te geven. Dat werkte een stuk beter! Met al die kleine kinderen om me heen kreeg ik wel ontzettend veel zin om aan mijn vrijwilligerswerk te beginnen maar dat is pas over 3 weken.

Vrijdagavond ben ik met een leuke groep mensen uitgeweest en dat was supergezellig. Lekker veel gedanst en veel lol gehad. Voor diegene die bang waren dat ik hier een juan, carlos of pedro ga ontmoeten en nooit meer terug kom; geen zorgen. De meeste peruanen zijn klein, niet knap en ontzettend opdringerig. Daar zit ik niet op te wachten natuurlijk ;).
Gister ben ik met wat mensen naar Pisac geweest. Dit is een dorpje buiten Cusco in een prachtige vallei. Je kan een mooie route lopen en prachtige ruines bezoeken maar dat bewaar ik voor een volgende keer. Ik heb eigenlijk de hele dag op de markt rondgelopen en dat was heel leuk. Het is een onwijs grote markt met superveel en hele goedkope dingen. De meeste dingen kan je helaas niet kopen omdat het niet mee te sjouwen is straks met reizen maar er zijn zoveel mooie en leuke dingen te koop. De busreis heen en de taxirit terug van ongeveer een uur was heel mooi. De natuur is hier niet echt groen maar de bergen hier zijn wel indrukwekkend!

A.s. zondag ga ik een week naar Manu in de jungle. Dit wordt georganiseerd vanuit de school. In de jungle logeren we in een lodge en je krijgt van maandag tot vrijdag gewoon je 4 uur spaans per dag maar daarnaast ga je dus de jungle in. Veel wandelingen en boottochten met gidsen dus dat zal wel een hele bijzondere ervaring worden! Ik heb er ontzettend zin in want het lijkt me heerlijk om ff in de natuur te zijn maar de groep die gaat is ook supergezellig. Prisca, Sascha, Floor, Samira en Erin gaan sowieso mee ( zie foto´s voor een gezicht bij de namen) dus dat is alvast heel erg leuk! Mn volgende weblog zal waarschijnlijk na Manu zijn dus dan zal ik jullie alle details geven over de dieren en de avonturen daar. Ik ben nog een beetje zenuwachtig over de insecten en onbekende beestjes met harige poten en enge tanden maar ik ga proberen mij over deze angst heen te zetten! Wish me luck.

Dit berichtje lijkt me wel weer genoeg leesvoer voor jullie tijdens jullie drukke levens in Nederland! Als jullie nog dingen willen weten?? Ik heb vaak dat ik hier rondloop en zou willen dat jullie t gewoon eventjes konden zien. Gewoon omdat het moeilijk uit te leggen is hoe het er hier echt aan toe gaat. De drukte op straat, de opdringerige verkopers en brutale peruanen, de eetgewoontes en de lessen...het is allemaal zo nieuw en leuk, maar lastig om echt over te brengen. Misschien kan ik deze week nog wat foto´s plaatsen, dat helpt misschien.

Veel liefs,

Tessa

  • 04 November 2008 - 08:20

    René:

    Kunnen we niet ruilen?
    Je hebt het goed naar je zin dat is duidelijk.
    Heel veel plezier in de jungle!!!
    groetjes

  • 04 November 2008 - 16:15

    Fay:

    Hee tess!
    je foto's waren erg leuk!
    ben jaloers! hier voor de rest alles goed. Moet in de trein ook altijd staan, alleen vind ik dat wat minder leuk dan jij t daar lijkt te vinden met de busjes ;)
    Ik ben benieuwd naar je jungle avonturen!
    En ben blij dat je het zo naar je zin hebt!

    liefs!
    X

  • 04 November 2008 - 18:29

    Barbara:

    Joehoee Tess!
    weer een superleuke blog! en zoals ik het hoor krijgt Sonja concurrentie hihi:P

    Het klinkt allemaal weer geweldig en ik ben nog steeds stinkend jaloers dat ik hier zit en jij daar.. maarrr hier zijn de oliebollenkramen er al weer! ZO NOU BEN JIJ JALOERS
    misschien kan je een keer een filmpje maken. kunnen we het toch een beetje echt beleven ;)

    nou ik kan niet wachten op je volgende blog!

    Kussiess

  • 05 November 2008 - 14:51

    Mama:

    Ik zie het helemaal voor me hoor, ook met behulp van de foto´s. Leuk dat je al echt gesprekjes kan voeren, dat gaat hard! Pas goed op jezelf moppie, dikke kus, Mama

  • 05 November 2008 - 19:47

    Theo:

    Ha die Tes,

    leuk de verhalen te lezen die je ons al vertelde via skype, krijg steeds meer zin in onze eigen reis! Hou je taai en geniet!

    Liefs xxx Theo

  • 06 November 2008 - 09:40

    Jentien:

    Hee tes,
    Klinkt super allemaal! Dat met die beestjes komt wel goed, voel je één met de natuur! thx voor je mailtje, ik ga dit weekend terugmailen want ik moet nu eigenlijk studeren maarja jouw verhalen lezen is natuurlijk veel interessanter dan het pyruvaatdehydrogenase...Die naam alleen al moet genoeg zeggen (BORING) lijkt me ;)
    veel plezier honey
    X

  • 06 November 2008 - 13:07

    Ineke En Frans:

    Hallo Tessa,
    Je bent er pas een week maar wat heb je al veel meegemaakt, het is leuk al die verhalen te lezen.
    De foto's zijn ook prachtig hebben we een beetje een idee hoe Peru eruit ziet.
    groetjes uit Deventer.

  • 06 November 2008 - 14:43

    Zus:

    Hey avonturierster! Klinkt goed allemaal! Vooral dat met die busjes, echt hilarisch, haha. Have fun in de jungle. en groetjes aan Sebastiaan (de spin dus :P)

  • 06 November 2008 - 15:12

    Flint:

    Wat klinkt dat goed allemaal! Les krijgen in de jungle... Wow... Wat nog toffer is, lesgeven in de jungle. Ik houd me aanbevolen!

    Enjoy, Be good,

    F.

  • 08 November 2008 - 03:14

    Güney:

    Ik dacht ik laat ook maar wat van me horen. Best een populaire blog met een hele aanhang hierzo :D.
    Ik ben echt blij voor je dat je het zo erg naar je zin hebt en om eerlijk te zijn ook een klein beetje jaloers :P. Leuke halloween foto's en bij dat stukje over die busjes moest ik echt aan Turkije denken dus ik heb al een aardig beeld haha.
    In ieder geval, nog veeel plezier en geniet er ook vooral van (wat je sowieso al doet natuurlijk, maar toch..)
    Have fun in the jungle,

    Doei x

  • 12 November 2008 - 11:54

    Buurmeisje Mirjam:

    hoi, hoorde van Theo al dat het steeds leuker wordt daar! 't zal een geruststelling zijn dat je niet aan een peruaan blijft plakken ha ha. Ik wens je superveel plezier toe in de jungle, gewoon goed afsluiten met kleding en dan komt het wel goed. Ga lekker je site volgen om op de hoogte te blijven! cu Mirjam van nr 20

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 34572

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: