Manu Jungle - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Manu Jungle - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Manu Jungle

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

16 November 2008 | Peru, Cusco

Hola!

Ik ben gisteravond teruggekomen van een week in de jungle en heb de afgelopen week zoveel meegemaakt dat het tijd is voor een nieuw weblogbericht. De week in de Manu Jungle was helemaal geweldig. Supermooie natuur, een hele gezellige groep, veel leuke dingen gedaan en helemaal brak teruggekomen.

Op zondagochtend vertrokken we met een groep van 17 personen van de school, 3 leraren en 2 gidsen richting Manu jungle. De eerste nacht verbleven we in een lodge in the Cloud Forest (hooggelegen bos, waardoor het de hele tijd omhuld is door wolken) waar ik gelijk al geconfronteerd werd met 4 megagrote kakkerlakken in m´n kamer. Redelijk panisch m´n tas dichtgehouden, m´n schoenen gecheckt en vooral m´n bed onderzocht met zaklamp. Gelukkig waren ze niet in m´n klamboe gekropen en heb ik toch rustig kunnen slapen. De rest van de week viel het trouwens erg mee met de insecten en was ik er ook een stuk rustiger onder.

Op maandag gingen we verder per bus en boot naar de Pantiacolla Lodge waar we de rest van de week verbleven. De rit van Cusco naar Manu was al erg mooi. De natuur veranderde van kale, bruine bergen naar the Cloud Forest, naar het tropische regenwoud van Manu. Het uitzicht over de rivier en de bergachtige jungle is echt overweldigend mooi. Morgen zal ik mn foto´s plaatsen en kunnen jullie het met eigen ogen zien. De Pantiacolla lodge was echt paradijselijk. Vanaf de rivier moest je een trap omhoog en kwam je op een grote open plek met allemaal huisjes. In elk huisje waren 2 slaapkamers en er waren 2 huisjes met elk 2 grote badkamers. Dan was er de grote eetzaal aangesloten aan de keuken waar we elke dag heerlijk eten kregen. Voor je kamer hing een hangmat en vanuit de lodge kon je zo de wandelpaden oplopen de jungle in!
De groep bestond uit 17 personen waaronder 2 amerikaanse vrouwen en 6 Nederlandse meisjes ( incl. mijzelf). De ´Nederland Express´ zoals we werden genoemd sliepen gezellig met z´n zessen in één huisje. Ik sliep met Sascha en Floor in de kamer, en naast ons zaten Anna, Samira en Prisca. Doordat je de hele week met een grote groep samen bent, samen supervroeg opstaat, activiteiten doet, eet en s´avonds gaat kaarten en yatzeën voelde het alsof ik op schoolkamp was; helemaal geweldig! Het was supergezellig en ben heel blij dat ik meegegaan ben.

Naast het feit dat we heel veel dingen hebben gedaan had ik ook gewoon spaanse les. Elke dag 4 uur, maar doordat je midden in de jungle zit, is het helemaal niet zo erg. Zo werden we tijdens de les een keer verrast door een luid gebrul van buiten en nadat iedereen snel was opgesprongen van z´n spaanse woordjes en vervoegingen konden we de apen boven in de boom zien zitten. Hoe bijzonder is dat!
Onze gids Ruby heeft ons de hele tijd op sleeptouw genomen door de jungle. Met haar hebben we veel wandelingen gemaakt door de jungle, waaronder één nachtwandeling. Qua wildlife was het allemaal niet zo indrukwekkend. Op wat apen en bijzonder vogels na waren het vooral sprinkhanen, miljoenen mieren en een enkele kikker. De kans op een jaguar was 0,1 procent en die heb ik dus ook niet mogen bewonderen. Ruby was echt een geweldige gids. Ze was echt heel schattig en ontzettend enthousiast. Toen we een tour door de tuin van de lodge kregen en Sascha haar op een voorbijvliegende vogel wees maakte ze een sprongetje van blijdschap waarbij ze blije kreetjes uitsloeg. Ook al ze de groep aanspraak met ´Guys, Guys´ om de aandacht te krijgen was ze heel schattig. Haar slogan was ´Girls just wanna have fun´ en toen de medewerkers van de lodge gingen voetballen in de modder wilde ze wel erg graag gaan kijken omdat ze misschien wel hun t-shirts uit zouden gaan trekken! Verder wilde ze de hele tijd een soort cheers of yells voor iedereen die aan het voetballen was, die had gekookt, voor de buschauffeur, de bootbestuurder etc. Dit alles gaf erg veel lol omdat zij er elke keer ontzettend bij begon te giechelen. Daarnaast leek ze een beetje op een aapje dus dat zorgde voor erg veel lol.

Naast de wandelingen door de jungle hebben we gekeken naar de voetbalwedstrijd tussen de peruanen en de jongens uit onze groep, zijn we gaan zwemmen in de rivier en hadden we enkele hangmat-relax momentjes. We werden perfect verzorgd met ontbijt, lunch ( 2 gangen) en avondeten ( 3 gangen). het eten was heerlijk. Zo kregen we bij t ontbijt elke keer iets anders, naast het brood met jam, boter en suiker. We kregen onder andere scrambled eggs, fruitsalade, een broodje kipburger (een beetje vreemd om 7 uur s´ochtends) en pannenkoeken! Klink allemaal wel luxe he? De medewerkers waren allemaal heel aardig en zorgende ook nog eens voor snacks tijdens de lessen zoals koekjes en popcorn.

Vrijdag was de één na laatste dag en was de allerleukste. Om 5 uur was het ontbijt om daarna een uurtje per boot naar een dorp te gaan midden in de jungle. In dit dorp wonen de native people van de jungle en bestaat uit wat huisjes en een school. Deze school bestaat uit 1 klaslokaal waar kinderen van alle leeftijden les hebben. Wij hadden allemaal 10 sol aan de organisatie betaald en hiervan waren spiegels, zeepjes, tandpasta en tandenborstels gekocht. Toen de schooldag eenmaal begonnen was hebben wij ons eerst allemaal voorgesteld aan de kids en werden de kids daarna aan ons geïntroduceerd. Hierna gingen we in kleine groepjes aan de hand van de meegebrachte spullen uitleggen dat het heel belangrijk is om je goed te wassen, je tanden te poetsen en ook hoe je dit moet doen. Ook hebben we uitgelegd dat dokters en tandartsen niet eng zijn, maar er juist zijn om je te helpen. Voordat we naar het dorp toegingen had ik een beetje gemengde gevoelens over dit educatieve gedeelte. Waarom zouden een stelletje onbekende rijke toeristen aan de lokale bevolking gaan uitleggen dat het belangrijk is dat je je tanden poetst? Toen we er echter waren voelde me ik helemaal niet ongemakkelijk. De kinderen vonden het heel leuk om een eigen tandenborstel te krijgen en sommige waren wel redelijk geinteresseerd in ons verhaaltje. Het echte praktijkgedeelte van het oefenen met tandenpoetsen was heel leuk en de kids leken er echt plezier in te hebben. Zo was het toch wel heel erg leuk om de spullen te geven en ze wat dingetjes uit te leggen. Ik vraag me af hoeveel er blijft hangen en of ze het ook echt gaan doen, maar we hebben in ieder geval een beginnetje gemaakt. Na het educatieve gedeelte hebben we nog een tijd met de kinderen gespeeld. Voetballen, kleien, volleyballen en dit allemaal in de snikhete zon. Wij liepen allemaal flink te hijgen en te zweten maar de kinderen liepen gerust in hun spijkerbroekjes en truien rond. Voor de duidelijkheid; dit zijn wel lokale mensen maar geen inheemse stammen. Ze wonen redelijk aan de rand van de jungle en er komen regelmatig buitenstaanders langs. Hierdoor hebben ze wel mooie schoolplaten in de school en hebben de kids redelijk moderne kleren aan. Aan de andere kant lopen ze wel allemaal op blote voeten, wassen ze zich in de rivier en hebben ze geen tandenborstels.
Na het bezoekje aan de school gingen we nog 2 uur met de boot en kwamen we aan bij de warmwaterbronnen. Hier zouden we eigenlijk donderdag al heen gaan maar toen had het de hele nacht en dag zo hard geregend dat de rivier te hoog was en de warmwaterbronnen koud waren geworden. Gelukkig konden we vrijdag alsnog. De warmwaterbronnen waren helemaal geweldig! Het warme water was heerlijk sauna-achtig en het koude water wat ernaast stroomde was echt lekker verfrissend. Het was een supermooie plek en er was een grote voorraad aan modder dus de hele groep heeft zich van top tot teen ingesmeerd met modder ( zie de foto´s morgen). We waren helemaal opgefrist en het was zoals de hele week megagezellig.

Vrijdagavond was de laatste avond en was een een kampvuur aan de rivier. Het kampvuur was superleuk, iedereen was dronken en dat gaf natuurlijk erg veel plezier. Om 1 uur gaan slapen en om 4 uur ging de wekker alweer. Tijd om de spullen te pakken, te ontbijten ( met pannenkoeken) en om 6 uur vertrokken we weer per boot en bus naar Cusco! De terugweg ging redelijk snel en de haarspeldbochtend en de afgronden waar we constant langsreden met de bus vielen me niet eens meer op. Ik was ontzettend brak maar thuiskomen bij m´n gastgezin voelt wel echt als thuiskomen. Een fijn onthaal met hija en tessita ( dochter en kleine tessa) is toch wel heel fijn als je moe bent, stinkt en honger hebt!

Wow, ik denk dat ik mn record heb verbroken met de lengte van m´n weblog bericht! Ik heb nog niet eens kunnen vertellen over de hiking-trek van vorige week zaterdag in de Heilige Vallei en de vorderingen wat betreft salsa-dansen ( ben vorige week 2 keer naar een echte salsa school gegaan en dat was helemaal geweldig). Morgen zal ik m´n foto´s plaatsen van de hiking trek en Manu en hopelijk hebben jullie dan iets meer beeld bij mijn verhalen. Ook kan ik dan de prachtige omgeving van de jungle laten zien want echt, iedereen zou er een keer heen moeten gaan, het is zo verschrikkelijk mooi!

Muchos besos!

Liefs Tessa

  • 17 November 2008 - 10:42

    Joyce:

    ha lieve Tessa,

    Leuk om jouw berichten te lezen en fijn dat het je zo goed gaat. Ik benijd je zeer!!

    Liefs van Joyce

  • 17 November 2008 - 11:47

    Richard:

    Hey Tessa,

    Wat een geweldig verhaal weer! Ben erg nieuwsgierig naar de foto's van de jungle. Ben je ondertussen al wat leuke Peruanen tegengekomen of voldoen ze nog steeds aan de omschrijving van je vorige (lange) weblog?
    ;-)

    Veel plezier nog!


  • 17 November 2008 - 13:28

    Jentien:

    Haha aap tessa dronken in de jungle hè?! Dat had ik wel willen zien ;) Zeker van die eigengemaakte peruaanse tequila, tila? Nee hoor ik denk dat je daar hartstikke goed werk doet met die voorlichting enzo. Leuk verhaal en mooi dat je het zo goed naar je zin hebt. Doet me goed!
    X

  • 17 November 2008 - 13:28

    Jentien:

    Haha aap tessa dronken in de jungle hè?! Dat had ik wel willen zien ;) Zeker van die eigengemaakte peruaanse tequila, tila? Nee hoor ik denk dat je daar hartstikke goed werk doet met die voorlichting enzo. Leuk verhaal en mooi dat je het zo goed naar je zin hebt. Doet me goed!
    X

  • 17 November 2008 - 13:31

    Barbara:

    zoo.. 2 uur later.. ik ben eindelijk aangekomen bij de berichtjes.. ;)

    Ben heel erg benieuwd naar de jungle!! dus kan niet wachten totdat je foto's er op staan!! ik geloof graag dat het echt super mooi geweest moet zijn!
    Ben blij dat je ook vorderingen maakt met salsa.. kan je dat mij mooi leren als je terug bent JOEHOE :D

    Je kampje klinkt ook supergezellig dus ben nog steeds blij dat alles tot nu toe zo leuk is!
    ik wacht vol spanning op je volgende verhaaltje

    KUSJES&LIEFS Bar

  • 17 November 2008 - 16:08

    Vincent:

    Hee die tessa,

    Sjemineetje wat maak jij veel mee zeg haha. Ik heb je stuk met pauzes gelezen =D. Erg fijn om te lezen dat je het daar naar je zin hebt en dat alles fleksie verloopt!
    Ik lees dat je salsa niveau al erg hoog is dus we gaan snel los neem ik aan haha?
    Blijf ervan genieten meisje..

    Kus Vincent


  • 17 November 2008 - 19:39

    Jacqueline:

    Haaaai Tessa,

    Wat een werelds verhaal zeg!
    Heerlijk om te lezen, en ben blij dat alles goed gaat (ook wat betreft de enge beestjes ;-) )

    Ga zo je fotootjes bekijken.

    Veel plezier en succes met alles!!

    groetjes en liefs
    Jacq(Andro)

  • 17 November 2008 - 20:29

    Blixa:

    Tes ik ben super jaloers als ik dit lees!! mail je snel weer:)lieefs!

  • 19 November 2008 - 13:32

    Mama:

    Tessita, wat klinkt dat leuk! Ik heb weer genoten van je verhaal!
    Dikke kus, Mama

  • 19 November 2008 - 19:55

    Theo:

    Hi Tes

    al weer wat bijgekomen van de jungle? geweldig je enthousiaste verhaal te lezen en de foto's zijn super.
    Ben trots op je!

    xxx Theo

  • 22 November 2008 - 18:54

    Marijke:

    Hallo Tessa,
    Heb vanavond voor het eerst je berichten gelezen. Wat heb je al veel meegemaakt, om jaloers op te worden.
    Ik wens je nog een hele fijne tijd en geniet van alles. Zal je nu regelmatig volgen. Liefs uit een koud Wierden.

  • 05 Maart 2009 - 13:22

    Vera:

    ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees ik lees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 34600

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: