Een heleboel water in Iguazu. - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Een heleboel water in Iguazu. - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Een heleboel water in Iguazu.

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 September 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve allemaal,

Hoe is het met jullie? Inmiddels is hier de lente begonnen! Het wordt steeds warmer en Buenos Aires wordt steeds groener en mooier. Het is hier nog elke dag geweldig.

Vorige week ben ik naar de Iguazu-watervallen geweest, op de grens van Argentinië en Brazilië. Het was een groepsreis, speciaal georganiseerd voor de internationale studenten van mijn universiteit. Dat was dus één groot schoolreisje zoals op de basisschool, met als verschil dat er dit keer alcohol meegebracht mocht worden in de bus. De busreis duurde 18 uur, dus deze alcoholische versnaperingen zorgden er eerst voor dat de tijd heel snel ging en daarna lag iedereen heerlijk in coma te slapen in de bus…
We verbleven twee nachten in een hostel en het was heel erg leuk om weer terug te zijn in het echte, tropische Zuid-Amerika! (Buenos Aires is behoorlijk Europees). Op zaterdag hebben we de watervallen vanaf de Argentijnse kant bezocht, allereerst per boot. Met die boot konden we superdicht bij de watervallen komen en dat was echt geweldig! Helemaal drijfnat maar zeer gelukkig hebben we daarna over allerlei bruggen de watervallen van dichtbij bekeken.
Vanaf de Braziliaanse kant heb je meer een panorama-zicht op de watervallen, dus op zondag zijn we de grens overgestoken om nog meer te genieten van de watervallen. Want het was echt genieten. Het is daar zo ontzettend mooi. Alles is groen, de zon schijnt en overal waar je kijkt stromen duizenden liters aan water naar beneden in allemaal verschillende watervallen. Adembenemend, wat een kracht van de natuur.
Op zondagmiddag weer de bus in om na 18 uur weer thuis te komen in Buenos Aires. Het was een geweldige trip, heel gezellig met m’n vriendinnen en tegelijkertijd weer allemaal nieuwe internationale studenten leren kennen.

En dan thuiskomen in Buenos Aires is ook weer fijn. Ik kan niet in één blog beschrijven hoe mijn leven hier is dus ik zal een paar dingetjes uitkiezen die leuk of bijzonder zijn.

Te beginnen met empanadas. Empanadas zijn gevulde deegflapjes met verschillende vullingen zoals kip, vlees, ham&kaas of groente. Kortgezegd, empanadas zijn goddelijk en zorgen voor kleine geluksmomentjes op elke willekeurige dag. Empanadas zijn typisch Argentijns en dus overal te verkrijgen, maar het lot wil dat de lekkerste empanadas vlakbij mijn huis verkocht worden. Inmiddels ben ik al zo vaak in deze winkel geweest, dat de jongen die daar werkt mijn naam kent. (Ten minste, hij doet een poging want meestal begint het me een enthousiaste uitroep van de naam Tascha. Tja.) Het perfecte aan empanadas, naast de smaak, is dat als je er één eet, je een perfecte snack hebt voor tussendoor en dat als je er 2 (of 3 of 4) eet, je weer een hele lunch of avondmaaltijd hebt. Inmiddels heb ik al een Empanada-Night bij mij thuis gehouden en heb ik een empanada-strippenkaart gekregen van Dieuwertje en Kiymet (twee Nederlandse vriendinnetjes die toevallig in Buenos Aires waren en bij mij hebben gelogeerd. Erg leuk!). Zij hadden dus erg goed begrepen wat het perfecte bedankcadeautje zou zijn voor mij.

Dan de avonturen in de metro. Ik neem elke dag de metro om naar de universiteit te gaan en elke keer zie je weer verschillende dingen. Soms valt je mond open omdat een kind van zeven jaar oud met 5 verschillende ballen aan het jongleren is. Soms valt je mond open omdat er een man in het gangpad zit met een flesje cola op z’n neus, met daarop een plankje, met daarop een toren aan lege blikjes en vervolgens allerlei gymnastiektrucjes uithaalt. Helaas moet je af en toe ook tien minuten lang luisteren naar een blinde man die heel vals op z’n mondharmonica speelt, of een indiaan die zowel aan het gitaarspelen is als op zijn panfluit aan het blazen is.
Het blijft treurig om kinderen tegen te komen die aan het bedelen zijn. Toen ik eens iets goed wilde doen door een jongetje volkoren koekjes te geven in plaats van geld, werd mijn aanbod geweigerd door dit jochie. Tja, zijn ouders willen dat hij geld opbrengt en niet dat hij met een volle maag thuiskomt. Dat was weer even een realitycheck. Ook zwerfkinderen die in het station zwerven maar vervolgens wel op de grond gaan zitten om met een laptop is een vreemd gezicht.
Als laatste blijft het opletten in de metro want laatst hoorde ik geklik van mijn tasje en bleek dat een vrouw doodleuk mijn tasje probeerde open te maken. Gelukkig was er niets gestolen.

Mijn leven hier is absoluut geweldig en ik geniet elke dag van het feit dat ik hier ben! Het is zo’n mooie stad, met parken, mooie buurten, allerlei verschillende mensen. Daarnaast heb ik onwijs veel leuke vrienden en vriendinnen, met wie ik veel uitga en leuke dingen doe. Tot aan gisteren heb ik nog vrij weinig gestudeerd. Helaas is daar dus vanaf gister een einde aangekomen, want dinsdag moet ik een presentatie houden in het spaans over het peronisme (de politieke stroming van Perón) en daarna heb ik 4 tentamens. Oeps. Dat gaat dus even bikkelen worden de komende tijd, want ik heb voor 2 vakken weinig hoop dat ik ze ga halen. Maar we zullen zien!
Aangezien ik nogal teleurgesteld was in de kwaliteit van de spaanse lessen op de universiteit ben ik inmiddels begonnen met 4 privéles bij een spaanse talenschool. Erg leuk en heel erg leerzaam!
Als ik klaar ben met mijn tentamens, over 3 weken, dan komen m’n ouders en zus hiernaartoe. Ik kan niet wachten om ze alles te laten zien!

Op www.picasaweb.google.com/tessahoedemaker heb ik een nieuw album geplaatst met foto’s. Het album heet BA & Iguazu, voor diegene die het leuk vinden!

Ik hoor erg graag hoe het met jullie gaat!

Veel liefs, Tessa

  • 24 September 2011 - 19:56

    Anna:

    Tes wat klinkt dit allemaal fantastisch! Erg jaloersmakend:D die tentamens gaat vast goed komen, ben zo benieuwd hoe vloeiend je spaans is als je weer hier in nl bent! Ik ga nu meteen even je foto's checken! xxxx

  • 24 September 2011 - 22:18

    Kiym:

    Ik mis de empanadas nu al! Hoop dat je hebt genoten van de strippenkaart;) wat een feest. Enne...zo te horen moet Iguazu dus uiteraard ook toegevoegd worden aan het to-do-lijstje, klinkt gaaf zeg! Super dat je nog steeds zo geniet, straalt echt van je verhaal af:) Maar dat kan natuurlijk ook niet anders daar, heerlijk! Succes met de studie (ook in NL moet hier nog aan begonnen worden), hoort er toch nog een klein beetje bij, haha. Liefs!

  • 25 September 2011 - 08:18

    Prisca:

    Haaaaai Tes, het klinkt echt allemaal top! Ik moest net natuurlijk weer heel (hardop) hard lachen om je verhaal, wat me op een vreemde blik naast me kwam te staan.. Kusss

  • 25 September 2011 - 10:49

    Marjolein:

    Lieve Teddie... Whaah ik merk je enthousiasme gewoon in de tekst die je geschreven hebt!! Typische gevalletje van #Goodlife denk ik! ;) En je bent nu dus ook al in Brazilië geweest, hoe gaaf is dat! Die watervallen moeten echt heel erg mooi zijn, maar die stad waarin je woont zo te horen nog adembenemender! BA begint per foto en verhaal steeds hoger op mijn to do list te komen... Kusje!

  • 27 September 2011 - 19:53

    Ineke Busman:

    Hallo Tessa,

    Weer genoten van je verslag.
    Geweldig wat jij allemaal meemaakt.
    Succes met je tentamens.
    Groetjes van Frans en Ineke.

  • 29 September 2011 - 10:58

    Joyce:

    ha lieve Tessa,

    Wat geniet ik weer van jouw reisverslagen. En wat zou ik weer graag in je rugzak willen zitten!
    Volgens mij heb je daar, in alle opzichten, de tijd van je leven. En dan over een paar weken ook nog Holland en Amerika op bezoek!

    Veel liefs van Joyce en ook van Hay

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 34610

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: