Studeren en het luie leven in BA - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Studeren en het luie leven in BA - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Studeren en het luie leven in BA

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

24 Augustus 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve allemaal!

Hoe is het met jullie? Inmiddels woon ik al meer dan een maand in BA en ben ik helemaal gesetteld in mijn nieuwe leven. Tijd voor een nieuw blog dus!

Vertelde ik vorige keer nog met enige trots dat ik een overval had voorkomen door goed mijn tas vast te houden, anderhalve week later werd ik dan echt bestolen. Tijdens het uitgaan heeft iemand mijn tasje open geritst, portemonnee eruit gehaald en het tasje weer dicht geritst(uh, bedankt?). Zodra ik het ontdekte ben ik naar de portier gerend en vroeg hem of hij iedereen die naar buiten liep kon fouilleren. Dat wilde hij uiteraard niet, iets waar ik op dit moment hevig verontwaardigd over was. (“Maar meneer, er loopt NU iemand naar buiten met MIJN portemonnee!”). Gelijk mijn ouders gebeld en zij hebben mijn pinpasje geblokkeerd. Uiteindelijk ben ik slechts 4 euro kwijtgeraakt, maar ook mijn pinpasje, verzekeringspasje en rijbewijs. Gelukkig had ik op mijn kamer nog een ander bankpasje, dus uiteindelijk lost het zich allemaal wel op. Ik heb dus nog geluk gehad! In tegenstelling tot een vriendinnetje die op deze avond voor de 2e keer haar portemonnee en camera kwijtgeraakt is door te worden zakkengerold.

De lessen op de universiteit zijn nu echt begonnen. Ik volg vier vakken in totaal.
- Spaans (4 uur per week)
- Educatie en Diversiteit (over hoe je onderwijs kunt aanbieden aan kinderen met verschillende capaciteiten en beperkingen)
- El peronismo (over de politieke stroming in Argentinië die begonnen is bij Juan en Eva Perón)
- Amerikaanse revoluties (over de revoluties in de VS, Mexico, Brazilië en Argentinië)
Colleges bestaan uit lessen van 3 uur en zijn erg schools. Mijn klassen voor Spaans en voor Educatie&Diversiteit zijn klein, ongeveer 8 leerlingen. De andere vakken volg ik met ongeveer 20 á 30 leerlingen. De professor vertelt 3 uur lang zijn verhaal en de leerlingen maken aantekeningen. Doordat het allemaal in het Spaans is zijn deze uren dus behoorlijk slopend, maar wel goed te volgen en heel interessant! Voor elk vak heb ik een tussentijdse toets (een geschreven examen) en alle vakken eindigen met een mondeling examen. Over het mondelinge examen maak ik me nu nog wel lichte zorgen, maar gelukkig is dat pas over 4 maanden!
M’n spaanse les vind ik nog niet erg boeiend en het gaat me allemaal veel te langzaam. Ik ben nogal ongeduldig en vind groepslessen altijd onhandig omdat je zo op elkaar moet wachten, dus ik zit erover te denken om over een tijdje nog privélessen te gaan nemen, bij een andere talenschool dan mijn universiteit. Maar ik wil eerst even afwachten of de lessen nog interessanter worden.

Anderhalve week geleden ben ik met 4 meiden en 1 jongen van mijn universiteit een weekendje naar Uruguay geweest! Het was nogal een spontaan plan en we hadden daardoor niets voorbereid. Vrijdagavond zijn we per boot naar Colonia gegaan, een klein en heel rustig dorpje aan de kust van Uruguay. Zaterdag hebben we Colonia bekeken en s’avonds zijn we naar Montevideo, de hoofdstad, gegaan. Zondag Montevideo bezocht en zondagavond weer per bus en boot terug naar BA. Het was echt een geweldig weekend. Heerlijk om even uit de vervuilde stad te zijn en echt even vakantie te vieren. De sfeer was heel leuk met de andere meiden en jongen en doordat we niets gepland hadden verliep alles heel spontaan en relaxed, exact de manier van reizen die ik het allerleukst vind. Want ook dit weekend heb ik weer ervaren dat reizen toch echt het aller, allerleukste is wat er bestaat. Ook terugkomen in BA was leuk, het voelt al echt als thuiskomen! Sinds het weekendje met deze mensen voel ik me ook helemaal op m’n plek qua sociale contacten, iets waar ik daarvoor nog wat onzeker over was. Inmiddels zijn deze meiden (Erin, Chiara, Natalie & Steph) echt vriendinnen hier en is het met hen superleuk.

Afgelopen weekend ben ik met Teresa, een vriendinnetje die ik op dag 1 in mijn hostel heb ontmoet, naar het deltagebied geweest vlakbij BA. Het was wederom leuk om zo’n weekendje weg te zijn! Opvallend vond ik dat dit deltagebied volledig geëxploiteerd is door de rijke mensen van Argentinië. Je merkt dat dit land, voor de Zuid-Amerikaanse standaard, toch redelijk welvarend is. In een land als Nicaragua zouden de mensen in een delta-gebied als dit de armste mensen van de bevolking zijn, die in zelfgehakte kano’s elke dag gaan vissen voor eten. In Argentinië daarentegen is het gebied bezet met allemaal luxe huizen met motorbootjes en gezinnen die als recreatie lekker een eindje gaan roeien…Heel apart om te zien!

Ten slotte, mijn leven hier heel erg relaxed. Mijn leven bestaat vooral uit colleges (af en toe), slapen, veel uitgaan en leuke dingen doen. Tot nu toe heb ik nog amper huiswerk opgekregen en daardoor voelt het een beetje als vakantie! Avondeten is hier rond 10 uur s’avonds en uitgaan begint hier pas om 2 uur s’nachts dus ik leef meer s’nachts dan overdag. Want tja, als je pas om 6 uur thuiskomt van het uitgaan en je hebt ook pas om 6 uur s’avonds college…waarom zou je dan eerder dan 2 uur je bed uitkomen? ;)

Zo, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte! Foto’s ga ik snel op een site plaatsen en dan zet ik de link op dit blog!

Veel liefs, Tessa

  • 24 Augustus 2011 - 06:17

    Prisca:

    Tof tof tof! Ge-wel-dig!!! Kus

  • 24 Augustus 2011 - 07:10

    Moniek:

    Klinkt geweldig Tessa! Ik zit het hier op mijn stage te lezen en je maakt me lekker jaloers :). Veeeel plezier! xx

  • 24 Augustus 2011 - 08:02

    Mama:

    Ha Tessie,
    Nou ,na dit verhaal ziet iedereen in Nederland wel groen van jaloezie zeg!!
    Maar doorje verhalen op skype en je foto's op facebook weet ik dat je niet overdrijft. Ga zo door zou ik zeggen....
    Dikke kus, Mama xxxxxxxxxxxx

  • 24 Augustus 2011 - 12:53

    Marjolein:

    Lolllll Tes met haar extreme gevoel voor rechtvaardigheid! Maar je hebt op zich nog geluk gehad, wel naar van je pasjes... Vakken klinken super interessant, leuk dat je ook echt vakken over Latijns Amerika volgt. Kusss

  • 24 Augustus 2011 - 19:41

    Nicky:

    Ook al had ik deze verhalen al een beetje live gehoord. Toch weer geschaterd om je stukje, bijster geestig geschreven!! Ik wil ook heel snel weer skypen! Wat fantastisch trouwens geen huiswerk en alleen maar uitgaan, if there was a heaven.... XXX

  • 24 Augustus 2011 - 20:50

    Tante Ineke:

    Hallo Tessa,

    Met plezier je verhaal gelezen.
    Wat een pech dat je toch bestolen bent.
    Veel succes met je studie en we blijven
    je volgen.
    Groetjes oom Frans en tante Ineke.

  • 24 Augustus 2011 - 21:32

    Fie:

    Tess!!
    Fijn om weer van je te lezen, en heerlijk dat je toch al zoveel leuks hebt kunnen doen in de weekenden! Het is hier wel akelig stil hier in huis zonder jou, je mist duidelijk de persoon extra!! Hopelijk lukt het allemaal met het pasje, ik heb nog even gekeken en er ligt echt niets.. ik laat het weten zodra hij er misschien toch nog is!

    Dikke kus!

  • 27 Augustus 2011 - 08:07

    Floor:

    heeeeeeerlijk! geniet ervan schat en wat een achterlijke portiers in BA ;D

  • 28 Augustus 2011 - 16:10

    Krista, (ex-Andromed:

    Ha Tessa,
    Kreeg een mailtje dat je weer in het buitenland zit!
    Wat leuk om te lezen dat je weer op reis bent! Alles goed met je? Hier ook alles goed, wel van werk veranderd dus zit niet meer bij Andro. Rijdt nu de hele rond in mijn regio om thuis bij de mensen infuzen, injecties, instructies te geven. Erg leuk allemaal.
    Veel plezier daar en geniet ervan!
    Groetjes,
    Krista

  • 02 September 2011 - 15:32

    Rita:

    Lieve Tessa. super leuk om je enthousiaste verhalen te lezen.
    we wensen je er nog vele toe.
    Veel liefs van ons uit Zwolle, Rita

  • 04 September 2011 - 07:20

    Marijke Tibben:

    Hallo Tessa,
    Heb net je verslagen gelezen. Tot nu toe niet veel tijd gehad. Zijn net vorige week teruggekomen van vakantie. En vandaag Familiedag. Jammer dat je er niet bij kunt zijn.
    Maar zo ik lees bevalt het je daar wel, op enkele ongemakken na.(beroving)
    Hier is alles ok. Ga zo naar Vorden om te fietsen met de familie en om 16.00uur komen dan de neven en nichten. Van je ouders zul je wel horen hoe het is geweest.
    Nog heel veel succes en plezier.
    Tot mail
    Liefs Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 34569

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: