Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Buenos Aires

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

31 Juli 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve allemaal,

Hier dan mijn eerste blog van mijn nieuwe avontuur. Ik ga 5 maanden in Buenos Aires studeren aan de Universidad Católica de Argentina (La UCA) en ga daarna nog een aantal weken reizen door Argentinië.

Inmiddels zit de eerste week op de universiteit erop: de introductieweek voor internationale studenten. Een week vol praatjes over Buenos Aires, over Argentinië en over de universiteit.
Het leukste feitje dat ik te weten ben gekomen deze week is dat ik nu studeer aan de universiteit waar Maxima economie heeft gestudeerd. Het minst leuke feitje is dat het katholieke aspect van de universiteit betekent dat je op de universiteit je schouders moet bedekken, geen korte rokjes en geen slippers mag dragen. En dat terwijl het hier straks 35 graden wordt….
Overigens is het hier nu nog totaal niet tropisch te noemen. Het is koud, heel koud, zo’n 5 graden.

De introductieweek eindigde met een dag op een traditionele gaucho-farm waar we konden paardrijden (nou ja, je mocht een rondje op een paard rondstappen), waar we een gaucho-paardenshow te zien kregen, een asado als lunch hadden (Argentijnse bbq) en ondertussen werden vermaakt met een optreden met Argentijnse muziek en dans. Allemaal erg toeristisch maar ook leuk en het was een leuke dag met de andere internationale studenten.

Tijdens de eerste week heb ik in een hostel geslapen en ben ik gelijk hard op zoek gegaan naar een kamer in een studentenhuis! Na een paar huizen afgekeurd te hebben om verschillende redenen (een mannelijke huisgenoot van 60? Ehm, liever niet. Wonen aan de snelweg? Ehm, liever niet. Een huisgenootje hebben die 5 uur per dag de accordeon bespeelt? Ehm, liever niet.) woon ik nu in een heel leuk huis! Ik woon in de wijk Palermo, de leukste wijk van BA, in een huis met 6 andere meisjes; twee Duitse meisjes, twee Franse meisjes, 1 Colombiaanse meisje en 1 Argentijns meisje. In het huis wordt Spaans gesproken dus sinds ik gisteren verhuisd ben, heb ik al een stuk meer Spaans gesproken dan hiervoor. Erg leerzaam want helaas hakkel ik nog behoorlijk en ben ik een heleboel van het Spaans vergeten. M’n kamer is erg groot en verder heeft het huis 2 binnenplaatsjes, boven en beneden, 2 badkamers, een kleine woonkamer boven en beneden een grote keuken met een eettafel. Het allerleukste is dat we ook 2 schildpadden hebben genaamd Filomena 1 en Filomena 2. Filomena 1 zit vooral naast de verwarming en heb ik nog niet van haar plek af zien gaan. Filomena 2 zit verstopt onder de trap waar alle lege drankflessen staan….En nu maar hopen dat ik niet per ongeluk op één van onze huisdieren ga staan en ze per ongeluk vermoord.

Verder ben ik erg gelukkig dat ik weer in Zuid-Amerika ben! Ik kijk m’n ogen uit in deze stad en dat terwijl ik nog maar een klein deel heb gezien. Een paar bijzonderheden op een rij:
- Om de hoek van mijn hostel sliep een zwerver die elke ochtend zijn krantje bezorgd kreeg en die rustig lag te lezen als ik voorbij liep.
- In tegenstelling tot in Peru en Bolivia zijn honden in Argentinië geen zwerfhonden maar huisdieren. s’Ochtends zie je regelmatig mannen lopen met ongeveer 15 honden aan de lijn. Deze speciale uitlaatservice is inclusief het verzorgen van de honden zodat alle honden er goed verzorgd uitzien.
- Het is hier koud, maar de Argentijnen kleden zich aan alsof we op Antarctica zijn. De honden dragen overigens ook vaak een jasje of trui.
- Hoewel een moderne stad is er ook veel armoede. De stad stinkt naar uitlaatgassen, de gebouwen zijn vaak een beetje afgeragd en in de metro komen om de haverklap kinderen voorbij die iets proberen te verkopen zodat ze wat te eten hebben. Vooral dit laatste blijft een ervaring waar ik niet echt aan kan wennen.
- De stad is bizar groot. Een indicatie: de stad heeft 14 miljoen inwoners en de afstand van mijn huis naar de universiteit is 45 minuten met het openbaar vervoer!
- Als het om 11 uur s’avonds rustig is op straat, dan is dat omdat het nog vroeg is en iedereen aan tafel zit, niet omdat het laat is en iedereen in bed ligt.
Dit waren enkele, losse bijzonderheden van de stad tot nu toe!

Ohja, de eerste dag ben ik overigens bijna beroofd. Ik liep door een rustige straat en voelde opeens iets nats op m’n rug. Twee oudere dames, die er netjes uit zagen, hielpen me meteen met het schoonmaken met een doekje want m’n jas zat onder een soort oranje saus. Ik hield meteen m’n tas goed bij me, want dit scenario van beroving flitste even door mijn hoofd, maar ik was vooral bezig met de vraag: Huh, waar komt deze saus vandaan? De dames zeiden dat het waarschijnlijk van een balkon was gegooid. Naïef als ik ben, geloofde ik deze nette, behulpzame dames en dacht; goh, wat zijn de Argentijnen toch behulpzaam! Totdat ik een paar dagen later dit exacte verhaal hoorde van een meisje en zij kwam er een uur later achter dat ze al haar spullen kwijt was! Ik heb dus erg geluk gehad dat ik wel meteen goed op mijn tas lette, want anders was ik op dag 1 al m’n portemonnee en camera kwijt geweest. En ja, ik ben weer een stukje minder naïef door deze ervaring. Ook nette, oude dametjes kunnen je beroven.

Het is mijn gewoonte om blogs lekker uit te rekken en dat is wederom gelukt. Morgenavond begint mijn eerste college en dan begint het studeren dus echt. Deze week al wel veel mensen ontmoet, maar vond het deze week nog wel lastig om m’n draai te vinden met de andere internationale studenten; Wie is leuk? Wie vind mij leuk? Hoe is de groep? Etcetera. Ik probeer me er niet te druk over te maken en mezelf een beetje de tijd te gunnen om mensen te leren kennen. In ieder geval nog geen avond alleen hoeven eten en al 2 keer uitgeweest met wat meisjes van mijn universiteit!

Hoe is het met jullie allemaal?
Ik hoor altijd graag hoe het met jullie gaat! Mailtjes, facebook-berichtjes en reacties op mijn blog zijn zeer welkom! Ik probeer zoveel mogelijk te reageren en lees in ieder geval alles altijd!

Veel liefs, Tessa

  • 01 Augustus 2011 - 00:11

    Blixa:

    super leuk verhaal tes:) echt bizarre weetjes!!
    Doe zo;n blog maar elke week haha. Veel plezier morgen met studeren. liefs

  • 01 Augustus 2011 - 09:11

    Fay:

    Tess! super leuk om te horen hoe het met je gaat!! wat heb je snel al wat gevonden! hou mij maar goed op de hoogte! =D
    Liefs uit Nederland!

    je begint wel al vroeg zeg met college!

  • 01 Augustus 2011 - 11:22

    Floor:

    lieve Tes! oooh je maakt me nu al jaloers! heerlijk al die nieuwe dingen in een nieuwe stad! Geniet ervan, succes met de eerste colleges en ik zal je vanuit hier op de hoogte houden :D kus!

  • 02 Augustus 2011 - 19:05

    Reanne:

    Hee tes! Mooi dat je het zo naar je zin hebt! Fijn ook dat je een kamer hebt in een leuk huis. Gek idee dat het daat 5 graden is! En maak je geen zorgen over je spaans, dat komt echt wel goed. Al helemaal met spaanse huisgenoten. Heel veel plezier nog en kijk uit voor de oude vrouwtjes;) liefs xxx

  • 03 Augustus 2011 - 19:59

    Dieuw:

    Ted! Schat, wat een superleuk verhaal! Heerlijk die eerste indrukken op een rij. Ik ben ook erg benieuwd naar de stad.. (nog 4 weekjes)
    Je gaat vast je draai snel helemaal vinden. Je huis klinkt iig al fantastisch!
    Om je even op de hoogte te houden.. onze pampastour is wat positiever uitgepakt: krokodillen, apen, cappibarra´s, dolfijnen, struisvogels.. etc etc (owja, en 2 mieren) Ben zelfs door een vis tegen me hoofd geslagen! (in het donker, op een rivier, terwijl ik tot kort nog bang voor vissen was) Heerlijk! Minder puntje is dat we nu vast zitten in Rurrenabaqua, omdat we geen vlucht terug hebben en niet over de deathroad met de bus durven :P

    Ben benieuwd hoe je eerste college´s bevallen (en of ze op tijd beginnen) en je eerste weken als Argentijnse studente! Heeeel veel plezier schat!! xxx vanuit de jungle

  • 04 Augustus 2011 - 11:46

    Prisca:

    Lieve Tes,

    O wat een pracht verhaal! Vooral de weetjes, helemaal top! Ik weet zeker dat je nu ondertussen al weer veel meer je draai hebt gevonden en al weer 1000 maal beter Spaans spreekt. Super benieuwd naar de start op de Uni.. Gek zeg dat het zo koud is daar, maar ik zie wel een zonnetje (die is hier dan weer niet).. Ooo (mm ik blijf heel veel 'ooo's' schrijven), als ik jouw verhaal lees dan wil ik ook!! Dus heerlijk genieten en blogs blijven schrijven.. Kussssss
    Ps. Ik moet ook weer aan de studie, ben ingeloot voor de OG opleiding!

  • 04 Augustus 2011 - 18:03

    Mama:

    Ha liefie,
    Nieuwe poging om mijn reactie te plaatsen. Wat pakken ze zo'n beroving toch slim aan, zeg. Maar niet zo slim dat ze mijn dochter kunnen foppen, ha!!
    Je verhaal is leuk om te lezen, heb er van genoten!
    Dukke kus van mama

  • 07 Augustus 2011 - 14:19

    Gaia:

    Wouw Tess, heerlijk om te lezen!! Fijn dat je een mooi en gezellig huis hebt kunnen vinden. Je gaat vast een super tijd hebben daar. Laat maar snel weer weten hoe de colleges en internationale studenten zijn. Liefs!!

  • 08 Augustus 2011 - 07:44

    Nicky:

    Tes wat klinkt dat allemaal fantastisch en heftig! ik ga je nu even een mailtje sturen. xx

  • 08 Augustus 2011 - 07:56

    Anna:

    Tes! Nick en ik zitten nu in internet cafe in botswana en gieren om je verhaal, wat heb je dat weer heerlijk geestig opgeschreven! Klink allemaal echt fantastisch! En jou kennende spreek je over een weekje alweer vloeiend spaans;) geniet ervan!! xxx

  • 08 Augustus 2011 - 09:25

    Tante Hetty:

    Hallo Tessa, wat leuk om op deze manier te horen hoe het met je gaat. Wij blijven je verhalen volgen. Heel veel succes met de studie. Groetjes oom Gerard en tante Hetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 633
Totaal aantal bezoekers 34556

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: