Cowboys en adembenemende natuur in Bolivia! - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Cowboys en adembenemende natuur in Bolivia! - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Cowboys en adembenemende natuur in Bolivia!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

19 Maart 2009 | Chili, San Pedro de Atacama

Lieve allemaal!

Het is weer tijd voor een berichtje want sinds ik ben vertrokken uit La Paz heb ik weer allerlei dingen meegemaakt!

Na La Paz vertrok ik naar Cochabamba om vanuit daar Nationaal Park Torotoro te bezoeken. Samen met Vivienne, een engels meisje die ik in mijn hostel had ontmoet, ben ik naar ´t park gegaan en daar hebben we drie dagen gehiked. Met een gids en nog een canadees hebben we verschillende routes gelopen, waarbij we oa een grot in zijn gegaan voor een serieuze klim in de grot, een canyon hebben bezocht waar we konden zwemmen, zeefossielen hebben gezien en dinosaurus-footprints hebben gespot! De natuur in het park was ongelofelijk indrukwekkend doordat je echt kan zien hoe de aarde zich heeft gevormd door de aardbevingen en plaatverschuivingen (jaja aardrijkskunde kwam echt van pas hier ;)). Elke dag liepen we 6 uur of langer en kwamen dan uitgeput terug bij het schattige dorpje waar je je ogen uitkeek naar het echte boliviaanse dorpsleven! Ik sliep samen met Viv in een hostel en we aten alle maaltijden in het enige restaurant in town! Er was verder niets te beleven in het dorpje maar gelukkig was ik samen met Viv en dat was onwijs gezellig.

Na deze paar dagen moesten we echter weer afscheid nemen en heb ik de bus gepakt naar Oruro. Hier ben ik maar 1 nachtje gebleven want ik was hier alleen om de trein te pakken naar Tupiza. Tupiza ligt in het zuiden van Bolivia en was me aangeraden door Vivienne. Aangezien ik totaal mijn eigen gang kan gaan heb ik m´n route een beetje veranderd en ben naar Tupiza gegaan. Vanuit Tupiza heb ik een 2 daagse paardrijtocht gedaan en dat was helemaal geweldig. Samen met twee engelsen, Jonnie en Amy, en een gids van 18 heb ik twee dagen gereden in een echt cowboylandschap! Met een echte cowboyhoed op hebben we flink veel gegallopeerd en dat was echt fantastisch. In het huis waar we sliepen kwamen we nog een engels stel tegen, Ollie en Georgie,die ook heel gezellig waren en met wie we de hele avond hebben zitten kletsen.
Helaas gedroeg onze gids zich als een puber van 15 en vond hij vooral zichzelf erg stoer. Tijdens de rit moesten we een paar keer de rivier oversteken en toen dat misging hadden we niet veel aan hem. Georgie´s paard begon weg te zakken in de modder op de bodem van de rivier en begon te steigeren zodat Georgie eraf viel, in de rivier. Onze gids bleef echter volhouden dat het heus wel kon...terwijl het duidelijk veel te gevaarlijk was voor ons en voor de paarden. Uiteindelijk bleven we zolang weigeren dat we via een andere weg zijn teruggegaan maar dat was niet dankzij onze pubergids ;)

Na ook weer afscheid te hebben genomen van deze leuke mensen ben ik doorgereisd naar Uyuni en heb vanuit daar een 3daagse tour gedaan over de zoutvlaktes van Bolivia en de woestijn van Bolivia. Samen met 5 anderen zit je in een jeep en je maakt dan regelmatig stops. De chauffeur is tegelijkertijd gids en kok en je slaapt in hostels. Het eerste hostel was aan de rand van de zoutvlakte en was dan ook helemaal gemaakt van zout, inclusief de bedden! Op de zoutvlaktes kan je trouwens erg leuke foto´s maken doordat je trucjes kan uithalen met perspectief! ( zie m´n site!). Verder hebben we op deze tour een ongelofelijk mooie sterrenhemel en zonsondergang gezien, een stenen boom, geisers, warmwaterbaden en verschillende gekleurde meren! Het lijkt misschien saai dat je 3 dagen in een jeep zit maar je stopt erg vaak en je kijkt je ogen uit want het landschap verandert steeds en is ongelofelijk mooi. Er is zoveel uitgestrektheid en zoveel ruimte..erg mooi. De groep was ook deze keer erg gezellig, vooral met 2 australiers kon ik het goed vinden!
Het einde van de tour betekende voor mij dat ik werd afgezet bij de grens met Chili en met een bus Chili in ben gegaan. Nu bevind ik me dus in San Pedro de Atacama, een klein dorpje in de werelds droogste woestijn van Chili. Het is hier heerlijk warm en ik ben heerlijk aan het chillen maar doe ook nog wel actief hoor! Gister een tour gedaan waarbij je gaat zwemmen in een zoutwater lagoon! Erg grappig want het is zo zout dat je blijft drijven, net zoals in de dode zee. Vanmiddag ga ik naar de Valle de la Luna en morgen reis ik weer verder. Ik ga nog naar 2 plaatsen aan de kust van Chili en dan ga ik volgende week vrijdag al naar Lima. Nog 1 dagje daar en dan vlieg ik alweer naar huis! De tijd gaat veel te snel maar ik heb ook wel zin om weer naar huis te komen. Lekker iedereen zien en eindelijk weer Nederlands eten...

Voordat ik alleen ging reizen vond ik het idee van alleen zijn vooral heel spannend. Nu ben ik echter al 3 weken aan het reizen en het is me heel erg meegevallen. Ik heb tot nu toe erg leuke mensen ontmoet om dingen mee te doen of gewoon even mee te kletsen tijdens het ontbijt. Soms ontmoet je iemand waarmee je uit eten gaat en zie je die daarna nooit meer, maar soms zit je opeens 4 dagen met elkaar in een nationaal park en leer je elkaar goed kennen!
Natuurlijk heb ik ook wel ff m´n dipje gehad toen ik alleen uit eten ging, maar hoe langer je reist hoe makkelijker het gaat. Tijdens tours ontmoet je altijd mensen en ook in de hostels gaat het contact vrij makkelijk! Kortom, ik ben blij dat ik het geprobeerd heb want het gaat hartstikke goed. Het enige is, is dat je altijd weer afscheid moet nemen en het contact altijd oppervlakkiger blijft dan als je een paar weken met elkaar optrekt.

Ik kom al bijna weer naar huis en zal nog wel een berichtje schrijven maar de komende week ga ik vooral veel relaxen aan het strand!

Er staan trouwens weer foto´s òp mijn site; www.picasaweb.google.com/tessahoedemaker !

Tot snel in Nederland!!

Veel liefs Tessa

  • 19 Maart 2009 - 17:19

    Floor:

    yoehoe! wat klinkt dat allemaal super leuk!! geniet van je laatste weekje aan het strand (ik wil ook terug en daar weer liggen :P) niet te bruin terug komen want bij mij is het allemaal alweer weg en dan steek ik zo af :D
    KUS!!

  • 19 Maart 2009 - 17:28

    :

    Lieve tes! Wat klinkt dat allemaal leuk zeg, zo wil ik ook alweer terug haha! Tot hoe ver naar beneden ga je in chili?
    Ik ben alweer en Nederland en kan je zeggen dat het weer erg leuk is maar dat ik tegelijkertijd ook al weer terug wil, dus geniet nog maar even goed!
    We zien elkaar in NL chica!
    xxx An

  • 19 Maart 2009 - 19:52

    Mama:

    Leuk om te lezen, Tes de laatste dingen wist ik nog niet.
    Geniet nog maar even. Hier begint ook het voorjaar, dus ovr een poosje zitten we weer samen in de zon!
    Mis je, liefs

  • 19 Maart 2009 - 21:42

    Barbara:

    Tes!!!! de tijd gaat echt zooo beresnel!! ik kan niet wachten totdat je weer thuis bent!!! :D
    ben blij dat alles nog steeds goed met je gaat en dat je een beetje de cowboy her en der aan het uithangen bent. Veel plezier nog in Lima en geniet nog maar lekker van de korte tijd die je nu nog hebt!

    heeel veeeel liefs!!! Bar

  • 20 Maart 2009 - 06:46

    Zus:

    Wow.

    WOW!

    Wow.

    Mijn zus is de coolste chick ter wereld. Dus.

    Miss you!

    ZusKus. Renske

  • 20 Maart 2009 - 13:42

    Jentien:

    vette shizzle allemaal weer hoor tes.. ik hoop dat jij met je pedagogische vaardigheden toch wel een hartig woordje met die puber knul hebt gesproken!
    bis spaterrr

  • 21 Maart 2009 - 14:48

    Yke:

    Howdie Cowgirl!
    Ga echt enorm genieten van die laatste daagjes. Tot over iets meer dan een week... de Amsterdamse terrassen fluisteren je naam al!
    dikke kussen!

  • 23 Maart 2009 - 09:48

    Nicky:

    hee Tes! echt zo superstoer dat je heel relaxt in je eentje aan het cruisen bent door Bolivia en Chili. het klinkt allemaal helemaal geweldig! Ik ben 15 mei weer in NL dus dan moeten we zeker gaan daten zodat we echt bij kunnen kletsen. heel veel plezier nog de laatste dagen. kus

  • 23 Maart 2009 - 10:21

    Ineke:

    Lieve Tessa,
    Je bent al weer aan je laatste week begonnen, wat gaat de tijd toch snel. Met veel plezier hebben we je spannende verhalen gelezen. Geniet deze week nog maar lekker en een goede vlucht terug naar Nederland.
    Groetjes van Frans en Ineke

  • 23 Maart 2009 - 14:11

    Hetty:

    Hallo Tessa

    Net je verhaal vol bewondering gelezen. Wat heb jij de laatste weken weer veel meegemaakt. Leuk om zo op de hoogte te blijven. Nog een paar dagen en dan zit het er op. Geniet daar nog maar goed van en vanuit Nederland wensen we je dan een hele goede terugreis toe. Nog heel veel plezier.
    Groetjes van Gerard en Hetty

  • 28 Maart 2009 - 17:27

    Prisca Koelewijn:

    Tess je bent de shizzle ;)! Oeoeoeoe en tot bijna! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 34566

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: