Terug in Peru! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Terug in Peru! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Terug in Peru!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

01 Maart 2009 | Bolivia, La Paz

Lieve allemaal!

Allereerst, er staan weer nieuwe foto´s op mijn site. Eén album van Sucre en één van het reizen met Theo en Sonja. ( www.picasaweb.google.com/tessahoedemaker)

Na mijn vertrek uit Sucre ben ik naar Arequipa gereisd en na een lange, vermoeiende reis kwam ik aan op het vliegveld daar. Zodra ik uit het raampje keek zag ik ze al staan; m´n ouders!! Het was erg leuk dat ze mij als verrassing kwamen ophalen en heel gek om ze opeens in Peru te zien. In het hotel aangekomen (een luxe die ik niet gewend meer was :P) kreeg ik allerlei Nederlandse dingetjes zoals hageslag, chocola en rooibos thee! Ook hadden mijn vriendinnen allemaal een brief geschreven en meegegeven, echt zo lief! Helaas werd Theo die avond ziek, maar met Sonja heb ik de volgende dag Arequipa bekeken. Het voelde erg gek om opnieuw in Arequipa te zijn, maar dan zonder de chica´s met wie ik gereisd heb! Vanuit Arequipa zijn we vervolgens 2 dagen naar de Colca Valley geweest en dat was erg leuk! De vallei is prachtig en we hebben condors kunnen spotten, in warmwaterbadden gelegen, gewandeld en onderweg vaak stops gemaakt. Hoewel ik het meeste al gezien had, was het toch leuk omdat het zo mooi is! Bovendien was het natuurlijk gezellig met m´n ouders. De eerste avond kreeg Sonja alleen erg last van de hoogte en was Theo nog niet beter. Lagen ze allebei om half 8 in bed en kon ik alleen in het restaurant gaan eten..Tja met je ouders reizen is soms reuzegezellig hihi. Na de trip in de Colca Valley hebben we nog 1 nachtje geslapen in Arequipa en toen zijn we per bus naar Puno gegaan. Puno ligt aan het Lake Titikaka en vanuit daar hebben we 2 dagen op het meer doorgebracht. Dit was ontzettend gaaf! Voor mij was dit ook nieuw en de 2-daagse trip was ontzettend gaaf. Per boot zijn we het meer opgegaan en hebben we de drijvende eilanden bezocht. Hierna gingen we naar het eiland Amantaní en hebben we een nachtje bij een lokale familie geslapen. Dit was een hele bijzondere ervaring omdat je echt bij de familie thuis eet en woont, eventjes dan. Ik heb zelfs nog even engelse les gegeven aan de zoon van het gezin, erg schattig! Ook zijn we naar de top van het eiland gelopen voor een zonsondergang en adembenemend uitzicht. Het hoogtepunt van deze trip was echter het feest s´avonds waarbij de toeristen in traditionele kleding werden gehesen. Sonja en ik in grote rokken en doeken en Theo met een leuk herderskleed om zich heen en een leuke muts op. Haha, de foto´s zullen laten zien hoe hilarisch dit er uit zag!
De dag erna hebben we nog een ander eiland bezocht en toen gingen we weer terug naar Puno. Lake Titikaka is een enorm groot meer, deels van Peru en deels van Bolivia en is ontzettend mooi. Echt een aanrader om naar toe te gaan!

Na Puno zijn we per touristbus naar Cusco vertrokken. Terugzijn in Cusco was ontzettend leuk. Het voelde erg leuk dat alles zo vertrouwd is. Ik weet precies waar je lekker kan eten, ik kan m´n weg vinden in de stad, weet waar de leuke straatjes zijn etc. Zo kon ik lekker alles laten zien aan Theo en Sonja en kregen zij echt een beeld van hoe mijn leventje in Cusco was.
Maandag zijn we gaan lunchen bij mijn gastgezin, Gloria en Willie. Hoewel m´n ouders geen woord spaans spreken, was het supergezellig en gemakkelijk. Gloria en Willie zijn echt onwijs lieve mensen en hen terugzien was erg leuk. Ze blijven hartelijk en lief! Ze hadden zelfs cadeautjes voor mijn ouders, terwijl wij op bezoek kwamen.
Verder hebben wij ook mijn project bezocht. Ik had niet te veel verwachtingen van het bezoek omdat mijn tijd daar niet fantastisch was. Ik heb het idee dat ik niet heel veel heb kunnen doen en betekenen en verwachtte dat de kids mij niet zouden herkennen. Toen ik echter de deur binnenkwam, renden er 3 jochies op me af om me te knuffelen terwijl ze heel hard; Tessa!! riepen..Lief he? Toen kreeg ik wel even een brok in m´n keel, kennelijk heb ik meer betekend dan ik dacht. Later kwam er ook nog een jongetje ´Groen licht, Rood licht´ zeggen, wat de zinnetjes waren op mijn peruaanse versie van Annemaria-koekoek. Kennelijk had hij dat toch onthouden, erg leuk!
Op vrijdag zijn we nog een keer langsgegaan en hebben mijn ouders geld gegeven aan het project, hebben we appels uitgedeeld en hebben we sokken gekocht voor als de jongens weer naar school gaan. De directrice is nogal een irritant mens om mee samen te werken maar hopelijk komt het geld goed terecht. Het is bedoeld voor het kippenproject van het weeshuis om de kinderen meer kip te kunnen geven bij het eten..

Verder hebben we vanuit Cusco nog Machu Pichu bezocht, zijn we lekker uit eten gegaan, hebben we veel door de stad gelopen en heb ik zelf nog afgesproken met mensen die ik nog uit Cusco kende. Ik heb m´n school laten zien en mijn spullen uit de deposit daar gehaald..Helaas was de helft eruit gejat maar daar doe je niets meer aan. Het was ontzettend leuk om Theo en Sonja alles te laten zien, gelukkig vonden zij het allemaal ook erg leuk en waren ze erg enthousiast.Vrijdagavond hebben we afscheid genomen en heb ik de bus naar La Paz genomen. Het voelt wel gek om nu weer alleen te zijn, nadat je 2 weken met je ouders bent geweest en nergens over na hoeft te denken. Bijna de hele trip was gepland en we werden zelfs opgehaald van de busstations en naar ons hotel gebracht...dat soort luxe is echt verwennerij! Nu ga ik nog 4 weken alleen reizen door Bolivia en Noord Chili en eerlijk gezegd vind ik dat best spannend. Qua reizen zal het allemaal prima gaan, maar ik hoop dat ik me niet te alleen zal voelen. Dit is echter al mijn 3e dag in La Paz en tot nu toe is het heel leuk! Ik slaap in een heel gezellig hostel waar veel backpackers zitten. Zo is er altijd wel iemand om even mee te kletsen en heb ik me nog niet alleen gevoeld! Het gaat vrij makkelijk om bij mensen aan tafel te schuiven en mee te babbelen. Zo zat ik gisteren opeens in een quiz-groepje tijdens mijn eten en ga ik vanavond met een groepje uit eten!

Gisteren was een erg leuke dag want toen heb ik de Death-Road gefietst! Dit is de meest gevaarlijke weg in de wereld ( officieel:P) en over die weg ben ik gaan mountainbiken! Het pad is erg smal en aan de rand is een enorme klif. Best wel freaky dus! Maar doordat je vooral op de weg aan het letten bent, kijk je niet te vaak naar beneden. Wel stopten we af en toen om even te zien dat er beneden een truck lag die naar beneden was gestort...hm niet zo prettig. Ik deed het wel redelijk rustig aan maar de jongens uit het groepje moesten natuurlijk zo nodig zo hard mogelijk gaan en racen. Hierdoor was er 1 man uit mijn groepje gevallen en had hij z´n knie zo erg opengehaald dat je helemaal het bot zag zitten...jak. Hij is dus afgevoerd naar het ziekenhuis, echt heel lulig voor hem. Daarna deed iedereen het wel wat rustiger aan want hij had net zo goed naar beneden kunnen storten..
Hoewel dit natuurlijk niet heel leuk was, was de rest van de trip geweldig. Het fietsen was gaaf en de omgeving was supermooi. Je begint om 4600 meter en daalt tot 1200 meter waardoor de bergachtige omgeving verandert in een jungle-omgeving, zo mooi! We eindigden met een lunch bij een hotel met zwembad! Heerlijk relaxed dus. De groep was verder ook erg gezellig, dus lekker kunnen kletsen.

Morgen vertrek ik naar Cochabamba en ik hoop vanuit daar het nationale park Torotoro te kunnen bezoeken. We zullen zien hoe dat zal verlopen! Ik houd jullie op de hoogte!

Veel liefs en take care allemaal!

Muchos Besos, Tessa



  • 02 Maart 2009 - 18:38

    Mama:

    ha,ha eersie!
    Wat leuk om je vrslag van onze reis te lezen. Heb je mijn emails aan fam en vriendenal gelezen? Dikke kus, Mama!!

  • 03 Maart 2009 - 17:29

    Marijke:

    Hallo Tessa,
    Weer genoten van het lezen van je belevenissen. Leuk hoor.
    Nog veel plezier en we horen van je.
    Liefs Marijke

  • 11 Maart 2009 - 19:42

    Jip:

    Tessie!
    wat een kletskous ben je toch, zo te zien doe je niks anders daar dan met mensen kletsen! volgens mij hoef jij je over die eenzaamheid geen zorgen te maken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 34575

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: