Met Kerst op een muildier en 't echte reizen - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Met Kerst op een muildier en 't echte reizen - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Met Kerst op een muildier en 't echte reizen

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

31 December 2008 | Peru, Huacachina

Lieve allemaal,

Sinds mijn laatste stukje over de inca trail is er al weer heel wat gebeurd. Ik heb in Cusco de laatste culturele must-see's bezocht en heb afscheid genomen van mijn vrijwilligerswerk. Dat laatste was niet erg dramatisch; de kids waren meer geïnteresseerd in mijn koekjes dan in het feit dat ik echt wegging. Tja..je kan ook niet verwachten dat ze zich aan je gaan hechten maar toch jammer. In de laatste weken heb ik nog een aantal knutselacitiviteiten met de jongens gedaan en uiteindelijk kijk ik toch wat positiever op m'n werk terug dan hoe ik mij er in het begin over voelde. Na twee maanden in Cusco gewoond te hebben was het dan echt tijd geworden om afscheid te nemen en voor een maand te gaan reizen door Peru.

Op Zaterdag heb ik met Sascha de nachtbus genomen naar Arequipa, een stad iets zuidelijker en meer naar de kust toe. Om zes uur s'ochtends kwamen we redelijk brakjes aan en vonden we een erg leuk hostel ' Home sweet Home' met een heerlijk dakterras, wat erg prettig is want er is een warmer klimaat in Arequipa. Aan het eind van de middag kwamen Anna, Nicky en Prisca aan en sindsdien hebben we met z'n vijven gereisd! Het is erg gezellig om met 4 andere Nederlandse meiden te reizen en ook erg relaxt met dingen regelen enzo. We hebben Arequipa bekeken en zijn op dinsdag opnieuw op een trek gegaan van drie dagen. Deze Colca Trek hield in dat we 2 dagen gewandeld hebben in de Colca Canyon. De tweede dag kwamen we aan in een soort oase midden in de canyon met een heus zwembad! s'Avonds was er een kampvuur en keihard kerstliedjes zingend hebben we zo kerstavond gevierd!
Eerste kerstdag was denk ik de bijzonderste kerst die ik tot nu toe heb gevierd. Om 5 uur stonden we op en na het ontbijt stonden er 5 muildieren te wachten op ons. Eigenlijk loop je de derde dag in 3 uur tijd constant op een erg steil pad omhoog, om de canyon weer uit te komen. Wij waren echter lekker lui en hebben muildieren gehuurd die ons naar boven mochten dragen. Ik zat op het smalste, kleinste muildier ooit en het pad was heel steil en met erg veel stenen, dus het was een poco zielig voor mijn paardje maar wel erg relaxt. De eigenaar liep mee om de muildieren aan te sporen en een schattig jongetje had dezelfde taak gekregen voor mijn dier en die van Sas. Hij was pas zes en waasrchijnlijk nog niet heel ervaren waardoor wij echt slome beestjes hadden en ongeveer een half uur later boven waren. Mijn muildier had ik dan ook liefkozend Sloomhoofd gedoopt. Het uitzicht tijdens de rit was supermooi; de zon die langzaam opkomt in een canyon, echt geweldig.
s'Middags hebben we natuurlijke warmwaterbaden bezocht en daarna gingen we terug naar Arequipa. Aangezien het nog steeds Kerst was hebben we ons, meisjes als we zijn, flink opgetut en zijn we uit eten geweest en uit gegaan!

Vrijdag hebben we nog een bustour in Arequipa gedaan en zijn we s'avonds naar de bioscoop geweest, naar Australia (echt een aanrader.)
Zaterdagochtend moesten we onze spullen pakken en uit de kamer, maar helaas was Prisca ziek geworden s'nachts. Ze had de hele nacht al overgegeven en had diarree. Dit baarde ons nogal zorgen want dezelfde verschijnselen heeft ze twee weken geleden in Cusco gehad, en dat eindigde in een nacht in het ziekenbuis met een infuus aan haar arm.
We hebben rond half 5 de bus gepakt naar Nazca (noordelijker en in de woestijn) en zodra we een hostel hadden zijn we met Pris naar het ziekenhuis gegaan, voor de tweede keer. De busreis ging nog wel redelijk maar daarna was ze gewoon weer zo ontzettend ziek, heel naar. Het ziekenhuis zag er nogal Derdewereld-land-achtig uit en de artsen en verplegers waren ronduit bot maargoed, ze lag weer aan het infuus en 't overgeven hield op. Nicky bleef opnieuw bij haar slapen en An, Sas en ik sliepen in het gehorigste hostel tot nu toe! De volgende dag mocht Pris, met een lading antibiotica, weer weg en heeft ze de rest van de dag in ons hostel geslapen. Wij hebben nog een begraafplaats midden in de woestijn bezocht. Dit zijn allemaal tombes met skeletten erin, erg grappig om te zien. De beroemnde Nazcalijnen hebben we trouwens overgeslagen. Dat is een erg dure tour en niemand had er erg behoefte aan. Diezelfde middag hebben we de bus naar Ica gepakt en zijn we gelijk doorgegaan naar een klein oase dorpje ernaast, Huacachina.

Nu bevind ik mij dus in Huacachina en dat is helemaal geweldig. Het is een klein dorpje met bijna alleen maar hostels. Het is omgeven door zandduinen en in het midden is een lagoon, een klein meertje omgeven door palmbomen! We zitten in een superluxe maar redelijk goedkoop hotel met een heerlijk zwembad en het is hier bloedheet dus het voelt echt als een luxe zomervakantie. Van maandag op dinsdag moesten we nog even switchen naar een ander hostel want er was geen plek die nacht maar nu zitten we weer in het fijne hotel. Dat is wel een beetje een nadeel van reizen...elke keer moet je weer je tas inpakken en je loodzware backpack (met aangebonden bergschoenen) op je rug hijsen om weer verder te gaan. Als je dan op het heetst van de dag een hostel zoekt ben je niet erg blij...
Ook de Peruaanse mentaliteit tegenover toeristen begint me behoorlijk tegen te staan. Enkele irritatiepuntjes ; ze hebben nooit, nooit wisselgeld in winkels, restaurants of hotels. Ik word altijd erg geïrriteerd als na 10 minuten blijkt dat ze het toch hebben. Ook proberen alle peruanen je altijd teveel te laten betalen en als je een tour boekt wordt er altijd gelogen over de precieze inhoud van de tour. Allemaal best mee te leven, maar wel erg vermoeiend!

Gisterochtend hebben we een tour gedaan naar de Islas Ballestas, ook wel bekend als de Galapagos for the poor. Dit is een eilandengroepje voor de kust van Peru waar ze bijzondere dieren hebben maar omdat het net iets minder bijzonder is dan de echte galapagos is het een stuk goedkoper en dus prima te doen voor de arme backpacker! We zaten nog geen 10 minuten op de boot op weg naar de eilanden toen er rond onze boot een groepje dolfijnen zwom! Toen had je mij dus aan het gillen van pret....zo ontzettend gaaf vind ik dat! Bij de eilanden zelf hebben we superveel vogels gezien, o.a. pelikanen, krabben, zeesterren en het leukste van allemaal; heel veel zeeleeuwen! Die lagen in grotten of rustig op de rotsen een beetje te zonnen, echt megaschattig. Het was een korte maar erg leuke tour!
Vandaag is het oudjaarsdag en heb ik de gehele dag bij t zwembad liggen bakken in de zon, gezwommen en m'n boek gelezen, heerlijk relaxt en echt een luxe! Het voel echt bizar dat het hier zo warm is en in Nederland zo koud en dat ik omgeven ben door zandduinen!
Vanavond gaan we uiteraard Nieuwjaar vieren, eerst hier in Huacachina en als dat niet leuk meer is gaan we nog naar Ica, ongeveer 10 minuten hiervandaan. Morgen gaan we misschien nog met een buggy, een soort open auto, over de zandduinen scheuren met een chauffeur.

Vrijdag gaan we dan weer verder met reizen! Nicky gaat dan helaas niet meer mee want die gaat naar Zuid-Afrika maar we gaan nog een weekje verder met z'n vieren! We reizen door naar Trujillo en zullen daar, en in de omgeving, ongeveer een week zijn! 19 januari word ik in Sucre, Bolivia verwacht waar ik nog 4 weken vrijwilligerswerk heb geboekt. Voorlopig nog een druk programma dus waar ik erg zin in heb!

Ik moet nog 7 uurtjes wachten maar over een uurtje is het in Nederland al nieuwjaar dus bij deze wens ik iedereen een heel gelukkig nieuwjaar en een spetterend nieuwjaarsfeest!
Ik hoop dat iedereen een fijne kerst heeft gehad en dat iedereen gezond en gelukkig is!

Muchos besos,

Tes

  • 01 Januari 2009 - 05:39

    Yke:

    Vanuit het koude Amsterdam wens ik jou ook een gelukkig nieuwjaar!
    Kussseeeennnnn

  • 02 Januari 2009 - 09:58

    Gerard En Hetty:

    Hallo Tessa
    Vanuit Deventer willen we jou ook een heel gelukkig en gezond 2009 toewensen. Heb net je hele verhaal gelezen, wat een belevenissen. Wat fijn dat je het zo naar de zin hebt. Geniet er nog maar lekker van. Heel veel plezier nog. Je laatste foto's waren ook heel erg mooi. Zo zien we je ook in je nieuwe omgeving. Heel veel groetjes van Gerard en Hetty

  • 02 Januari 2009 - 15:07

    Esther:

    Gelukkig nieuwjaar! En nog nog heel veel reis plezier ook in 2009.

  • 03 Januari 2009 - 09:22

    Renée Wind:

    Hee Tessa!
    Vanuit Kenia wens ik je een heel gelukkig nieuwjaar! Net je berichten gelezen, klinkt echt super tof!!
    Veel plezier nog!
    Groetjes Renee

  • 04 Januari 2009 - 01:31

    Pris:

    Ik vind dit echt moeders leukste stukje.. Zekerrssss! Beso..

  • 04 Januari 2009 - 09:43

    Marijke:

    Hallo Tessa,
    Vanuit een winters Nederland wens ik jou een heel gelukkig 2009 toe.
    Leuk om al je belevenissen te lezen. Blijf gezond en geniet van alles.
    Groetjes en xxx
    Marijke

  • 04 Januari 2009 - 19:32

    Mama:

    Ha liefie,
    heb nu pas je weblog gelezen, maar door je telefoontjes wist ik het meeste al! Maar leuk om alles nog even na te lezen, want soms duizelt het me een beetje van de plekken en aktiviteiten!
    Hartstikke leuk en interessant allemaal!
    dikke kus X !

  • 06 Januari 2009 - 12:10

    Annette:

    Lieve Tessa,

    Vanuit Rotterdam wensen ik en al je oude collega's je een fantastisch nieuw jaar toe! We lezen vol bewondering wat jij allemaal aan het ondernemen bent.. in Peru zijn ze vast net zo blij met jou als wij hier waren. Groetjes Annette & overige collega's Rotterdam

  • 06 Januari 2009 - 14:28

    Walter:

    Hey Tessa,

    Jij ook de allerbeste wensen voor 2009! De reis die je maakt is in iedergeval een fantastisch begin...
    Het klinkt allemaal erg goed en een beetje jalouzie mag toch wel vanuit NL met - 10 graden??
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 34570

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: