Inca Trail!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Inca Trail!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Inca Trail!!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

11 December 2008 | Peru, Cusco

Hee allemaal,

Afeglopen zaterdag ben ik vertrokken om de inca trail te gaan lopen met als einddoel natuurlijk Machu Pichu.
Ik ga proberen om te beschrijven hoe het was maar eigenlijk is het onbeschrijfelijk. Het was zo ontzettend gaaf om deze route te lopen. De natuur is prachtig, je kampeert midden tussen de bergen en je komt door allerlei verschillende landschappen. Er zaten wat zware stukken bij maar over het achteraf gezien is het me meegevallen. Daarnaast kon ik alleen maar denken; ´wauw, wauw dit is zo gaaf´ dus dat helpt wel voor de motivatie om nog wat meters te stijgen naar het hoogste punt.

Dag 1 was nog geen zware dag. Het pad was mooi en redelijk vlak. In totaal hebben we maar 3,5 uur gelopen dus dat was nog makkelijk. Ik was met de nederlandse meiden die ik hier heb ontmoet en verder bestond de groep uit een stel uit Nieuw-Zeeland en 4 mensen uit Portugal. Vooral de laatste leken ons niet erg aardig te vinden en zelf waren ze ook nogal kattig dus echt nieuwe vrienden hebben we niet gemaakt! Onze gidsen ( Adrian en Nayra) waren echt belabberde gidsen, haha. Ze spraken slecht engels, liepen nooit met ons maar altijd ver voorop of ze liepen ons straal voorbij ( ´ja...we zien jullie wel bij t kampement´ zeiden ze dan). Ook gaven ze permanent verkeerde info over hoe lang we nog moesten lopen of over de route. Dit was natuurlijk redelijk onhandig allemaal maar de route die je loopt verandert er niet door en echt last heb ik er niet van gehad. We zijn natuurlijk wel uitgebreid gaan klagen bij t reisbureau en hopen nog steeds op een gratis tour!

Dag twee was de zwaarste dag omdat we 1300 meter moesten stijgen. Dit was wel redelijk zwaar maar als je eenmaal bij de Dead Women´s Pass staat op 4200 meter voelt dat zo ontzettend kick! Het zwaarste aan deze dag was vooral dat je veel moest stijgen door middel van stenen trappen. Dit loopt gewoon vrij shit omdat de treden nooit gelijk zijn en je veel beenspieren gebruikt! Elke avond kampeerden we in kleine koepeltentjes op plekken waar alle lopers verbleven. De porters dragen alle spullen de hele route lang. Zij dragen dus tenten, eten, afval, kleine stoeltjes en ook is er de mogelijkheid om een porter te huren voor je eigen spullen. Wij hadden met zn 3en één porter gehuurd en hoefden zelf dus alleen een dagrugzak met water, eten, regenkleding, een jas en je camera te dragen. Dit was erg prettig want als ik al mijn spullen zelf had moeten dragen was het een stuk lastiger geweest. De porters dragen 20 kilo en komen serieus rennend voorbij op sandalen gemaakt van autobanden. Ongelofelijk dat ze dat kunnen, dan voel je je toch wel een verwende toerist als je loopt te puffen met 5 kilo op je rug.

Op dag drie werden anna, sascha en ik wakker met de verrassing van natte bergschoenen ( aan de binnenkant dus!). We hadden ze in de voortent gezet en het had de hele nacht geregend, dat had de voortent niet gehouden. Aangezien het me geen goed idee leek om met natte, koude sokken te gaan lopen heb ik maar plastic zakjes om mijn sokken gedaan en zo m´n bergschoenen aangetrokken. Niet echt het allerprettigste kan ik je zeggen....
De gidsen hadden gezegd dat dag 3 vooral een vlakke route zou zijn. Hm, ze waren even vergeten te zeggen dat we eerst nog 300 meter moesten stijgen. Dit, in de regen, was redelijk zwaar. Gelukkig werd het smiddags droog en was de route van dag drie de allermooiste. We kwamen door de bergen, langs meren, een deel was door de jungle en het pad was op het laatste heel prettig om te lopen! De foto´s zullen moeten laten zien hoe geweldig het was.
Die avond kwamen we bij een kampement met een heuse lauwe douche en een groot gebouw waar een soort van feestmaaltijd geserveerd werd! In plaats van het normale rijst met prut kregen we nu pastasalades, aardappelen, kippenboutjes, macaroni en gegrilde aubergine! Niet normaal hoe blij je daar mee kan zijn! Die avond werd er een kort bedankje voor de porters gehouden en hebben we fooi kunnen geven.

Dag vier moesten we om 4 uur op om nog anderhalf uur te lopen. Om 7 uur zagen we dan eindelijk Machu Pichu! Het was nog indrukwekkender dan ik had verwacht. Het ligt zo gigantisch mooi tussen de bergen en dan te bedenken dat de inca´s dit zo lang geleden gebouwd hebben is echt onwaarschijnlijk. Godzijdank kregen we de tour in Machu Pichu niet van onze eigen gidsen maar van de gids van t groepje van Floor. Deze gids kon goed engels en kon superleuk en interessant vertellen! Hierdoor was het extra leuk. We hebben er zelf nog even rondgelopen en besloten om de WaynaPichu niet te gaan beklimmen. Dit is een berg die ernaast ligt en je ook nog kan beklimmen maar bij het lopen van een trap had ik al zo´n pijn aan m´n benen en knieën dat we na een tijdje lekker de bus naar Aguas Calientes hebben genomen. Aguas Calientes is het dorpje dat bij Machu Pichu ligt en aangezien alle touristen hier kome is het ongeveer 3 keer zo duur als de rest van Peru ( heel slim natuurlijk). De trein zou pas om 6 uur gaan dus we hebben ons de rest van de dag verveeld, gegeten, nog meer verveeld en nog meer gegeten.
Onze gids was om half 2 al vertrokken en had nog even een laatste lullige streek achtergelaten want ipv 6 uur ging de trein pas om 7 uur. (Wist hij al veel eerder maar weigerde dat te zeggen. Hij wilde daarom ook de tickets niet geven, die konden we pas ophalen toen hij al weg was). Helemaal gebroken kwamen we om half elf in Cusco aan.

Ik kan echt iedereen aanraden om de inca trail te gaan lopen. De route is zo ontzettend mooi en het is zo bijzonder dat je elke dag weer uit je tentje stommelt en midden tussen gigantische bergen zit. Ik kan mij nu veel beter voorstellen waarom Theo elk jaar naar Zwitserland gaat!
Ik ben echt zo blij dat ik dit al heb kunnen doen, en ik ben pas achttien. Echt ongelofelijk.

Goed, na dit hysterisch blije verhaal over de inca trail....Hoe is het daar bij jullie?? Iedereen Sinterklaas gevierd? Ik trouwens wel, met het sinterklaasspel! Is het nog steeds aan het sneeuwen?
Ik hoor graag van jullie!

Muchos besos.

Tessa

ps. Er staan weer twee nieuwe albums bij mn foto´s;

www.picasaweb.google.com/tessahoedemaker

  • 11 December 2008 - 20:32

    Mama:

    Ha meis,leuk om te lezen! Ik wist het meeste al, maar toch stonden hier weer andere dingen in!
    xxxxxxxxxxxx

  • 12 December 2008 - 14:17

    Jentien:

    Nou tes, volgens mij is dit wel iets zwaarder als bodystep ;) lekker bezig, ga zo door!
    X

  • 13 December 2008 - 12:45

    Yke:

    Haaaa Tess,
    Fijn dat je zo genoten hebt van de trail! Ga maar weer lekker verder genieten daar!
    Dikke kus en liefs

  • 15 December 2008 - 19:46

    Richard:

    Hey Tessa,

    Leuk om je verhalen weer te lezen! Ben wel een beetje jaloers op je hoor. Kunnen we niet even een weekje ruilen van locatie. :-)

    Hier in Nederland is alles goed! Wel is het nog steeds erg koud, maar het sneeuwt niet meer.
    Uiteraard heb ik ook Sinterklaas gevierd, alleen niet erg uitgebreid. Veel verder dan het eten van kruidnoten, speculaas, boterletter en pepernoten ben ik niet gekomen.

    Misschien een stomme vraag hoor, maar wat houdt het Sinterklaas spel in???

    Aanstaande woensdag is trouwens de kerstlunch bij Andromed. Kom je ook nog even gezellig langs? ;-)

    Veel plezier nog in Peru!

    Groeten,
    Richard

  • 16 December 2008 - 14:53

    Ineke En Frans:

    Hallo Tessa.

    Ben er even voor gaan zitten moest nog twee verhalen van je lezen.Geweldig wat maak jij veel mee.Hier is alles goed.We hebben zondag de verjaardag van je vader gevierd,het was heel gezellig. We hebben hier Sinterklaas ook gevierd en zijn nu druk met de voorbereidingen voor Kerst.We wensen je nog veel plezier in Peru en zien uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes Frans en Ineke.

  • 16 December 2008 - 18:59

    Esther:

    Hoi Tessa,

    echt gaaf om al je verhalen te lezen en foto's te kijken. Nu weet ik meteen weer waarom Zuid Amerika ook hoog op mijn verlanglijstje staat, haha. Vooral je laatste verhaal, ik wou dat ik met je kon ruilen. Nog veel plezier.

    Groetjes Esther

  • 16 December 2008 - 20:53

    Marijke:

    Hallo Tessa,
    He he alle verhalen gelezen, Leuk hoor wat je allemaal meemaakt. Zondag bij het etentje ter ere van de verjaardag van je vader hoorde ik e.e.a. al.Dus maar snel achter de computer. Het etentje was trouwens heel erg gezellig en lekker.
    Ik wens je hele fijne kerstdagen en zal je blijven volgen.
    liefs marijke

  • 21 December 2008 - 12:28

    Epke :

    Ja Tessa, zo zie maar weer die Theo van jou weet wel wat mooi is. Nu moeten wij zeker ook naar Peru toe? Wanneer je slim bent dan biedt je jezelf als reisleidster aan!
    Je beschrijft mooie ervaringen. Wat opvalt zijn de grote contrasten. Hierin begrijp ik je reacties goed. Myrte heeft hetzlefde in Ghana.
    Alles is niet eerlijk verdeeld!
    Van Theo hoorde ik dat je taallessen erop zitten en nu ga je 4 weken reizen. Spannend, geniet ervan.
    Vriendelijke groeten,
    Epke.

  • 23 December 2008 - 17:40

    Hoedemakertjes Uit Z:

    Hoi Tessa,
    Harstikke leuk om al je belevenissen te lezen!
    Bij deze willen we je een heel bijzondere kerst wensen en een heel goed 2009!
    Heel veel groetjes uit Zwolle, Frans, Rita en Susan

  • 24 December 2008 - 12:17

    Ineke En Frans:

    Hallo Tessa,

    Vanuit Deventer willen we je fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar wensen.
    Geniet van je tijd in Peru.

    Groetjes Ineke en Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 34585

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: