Spaans hakkelen en salsa dansen in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Spaans hakkelen en salsa dansen in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Spaans hakkelen en salsa dansen in Cusco

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 Oktober 2008 | Peru, Cusco

Hallo allemaal!

Hier dan mijn eerste berichtje uit Cusco! Het heeft even geduurd, excuses, maar in het begin was het erg druk en gister werd ik een beetje ziekjes en kon ik dus niet schrijven. Vandaag is mijn 4e dag in Cusco en ik heb t nu al naar mn zin!

Ik zal even bij het begin beginnen. Vrijdagochtend heel vroeg begon m´n reis. Ik riep al drie weken dat ik heus niet zou gaan huilen maar toen ik eenmaal bij de douane stond met mn ouders en Jip en Lies was het toch wel ff moeilijk. Ik vroeg me af waarom ik in hemelsnaam in m´n uppie naar de andere kant van de wereld wilde. Gelukkig was dat gevoel al snel over. De reis was kortgezegd lang en vermoeiend. Vrijdagavond sliep ik in een hotel in Lima en s´ochtends bij het ontbijt kwam ik Prisca en Sascha tegen. Twee nederlandse meisjes die ik al had ontmoet bij een bijeenkomst van mijn organisatie en met hun had ik ook al gemaild. Vanaf dat moment zijn we samen naar Cusco gereisd en dat was erg gezellig. Het reizen in mn eentje ging op zich prima en ik voelde me vooral erg stoer dat ik in mn eentje op reis was maar het is wel een stuk relaxter als je met andere mensen bent! Zo kun je een beetje op elkaar letten en daarnaast was het gewoon heel gezellig.

In Cusco aangekomen werd ik naar mn gastgezin gebracht. Ik was nogal zenuwachtig om ze te ontmoeten maar mijn gezin is echt zo leuk! Gloria en Willie zijn mijn hostouders en zijn heel aardig en ontzettend makkelijk.Ze hebben al volwassen kinderen en ik heb alleen nog Willie junior ontmoet. Die was gelijk zo hartelijk, net als zn ouders, dat ik me al snel op mn gemak voelde. Verder is er nog een duits meisje van 19, een zwitserse man van 29 en een nederlands meisje van 25. Een gezellig boel dus! Helaas gaan de meisjes deze week al weer weg maar ze hebben me al een beetje wegwijs kunnen maken. Zondagavond hebben ze me mee uitgenomen en dat was echt fantastisch! Eerst naar een cafeetje en daarna mijn allereerste salsa les.
Dat gaat zo; je gaat naar een café/kleine discotheek en rond half 10 gaat er een salsa jongen een les geven. Je krijgt elke basisbeweging stap voor stap geleerd en het tempo is lekker rustig. Ik heb niet zulke soepele heupen en ben niet wat je noemt een danstalent maar ik moet zeggen...het ging best goed! Doordat het goed werd uitgelegd kon ik goed meekomen! Nadat je een paar stappen hebt geleerd ga je dan echt salsadansen met je danspartner. De leraar roept nog wel welke stappen je moet doen,maar he, je moet dan ook nog weten welke stap hij bedoelt, in het ritme blijven en de juiste bewegingen doen ;).
Na de les gingen de leraar en een andere jongen nog samen salsadansen terwijl iedereen stond te kijken en dat was zo gaaf! Echt twee salsa-heroes.

Ik zal proberen met dit weblog jullie niet te vervelen met mijn uur-tot-uur bezigheden maar ik hoop hiermee ook een beetje een indruk te kunnen geven van het leven hier!
M´n spaans is nog redelijk slecht. Ik kende al wel wat woordjes en kan me bij mn gastgezin een klein beetje verstaanbaar maken. Toch is het lastig om echt te zeggen wat je bedoelt. Ik heb vandaag en gister voor het eerst spaanse les gehad en ik hoop dat ik mij snel wat beter verstaanbaar kan maken. De belangrijkste dingen zijn echter wel te doen, dus ik kan bijv wel aan mn gastgezin uitleggen dat ik niet meelunch omdat ik met Prisca en Sascha de stad in ga.
Ik ga trouwens wel van klasje wisselen bij spaans want ik heb steeds s´ochtends les en Sascha en Prisca smiddags. Volgende week is het omgekeerd, maar dat betekent dat we nooit samen iets leuks kunnen doen overdag! Natuurlijk zitten er ook mensen in mn klasje met wie ik zou kunnen omgaan maar helaas zijn die allemaal vrij oud. Ik had gehoopt dat ik met mensen onder de 25 kwam maar de jongste is 28 en de oudste 62. Dat is dus wel ff jammer maar ik heb al geregeld dat ik kan wisselen dus hopelijk is het dan iets leuker. De les zelf is trouwens wel leuk! De leraressen zijn erg aardig. Het mag voor mij allemaal wel ietsjes sneller gaan maar misschien moet ik gewoon geduld hebben en wordt het vanzelf moeilijker.

Cusco is echt een hele mooie stad. Het is zo anders dan wat ik gewend ben dus als ik hier rondloop of in de taxi zit kan ik niet ophouden met denken; wauw, ik ben echt in Peru!
Zondag ben ik naar een overdekte markt geweest en daar zie je echt het peruviaanse leven; veel eetstalletjes waar de peruanen komen lunchen, veel kleding en tassen kraampjes en veel voedselwaren zoals kruiden, noten, hele varkens en veel vlees. De mensen in Peru komen tot nu toe wel vriendelijk over maar volgens mijn huisgenootje valt dat vies tegen. Ik heb natuurlijk nog niet zoveel contact gehad met de bevolking dus ik zal het nog wel ervaren! De vrouwen in traditionele kleding zoals je op de plaatjes in toersitenboeken ziet, zijn vooral zo gekleed voor de toeristen. De gemiddelde peruaan draagt westerse kleren. Vaak hebben de vrouwen in traditionele kleding een baby op hun rug of een baby lama. De lama lijkt me puur voor de toersiten, de baby uiteraard niet. Vaak verkopen ze dingen aan toeristen.
Verder is het hier niet warm.s´ochtends is het redelijk weer maar tot nu toe gaat het smiddags steeds regenen en s´avonds is het erg koud! Lange broeken en truien dus.

Gister was ik dus een beetje ziek geworden, oftewel reizigersdiarree.Ik voelde me sochtends al niet top maar ik had door het uitgaan maar 5 uur geslapen en dacht dat het daar aan lag. Na de lunch bleek het echter niet te gaan en heb ik smiddags vooral geslapen.Ik zou savonds een welkomstdiner hebben in een restaurant voor alle nieuwe studenten en daarna zou ik weer uitgaan. Dat ging dus ff niet door. Gelukkig kan ik volgende week mee met het welkomstdiner en was thuis blijven niet zo heel erg. Ik had na de lunch niet meer gegeten en ben thuis gebleven en heb een filmpje gekeken. Dat is een voorbeeld van wat zo relaxt is aan mijn gastgezin is. Ik kan gewoon lekker een filmpje kijken en op de bank hangen zonder me ongemakkelijk te voelen. Ze vinden het verder ook prima als je laat thuis komt, niet mee eet of de hele middag in je bed wil liggen.
Ik had gistermiddag wel ff een dipje omdat ik me niet lekker voelde en je dan toch liever in je eigen bed ligt. Gelukkig voel ik me vandaag weer prima en was mn bankhang avondje erg fijn. Geen dipje meer, ik ben weer erg blij om hier te zijn!

Straks ga ik nog ff in de stad wat dingen kopen voor hier en vanavond ga ik een hapje eten met mn nederlandse huisgenootje. daarna gaan we waarschijnlijk weer uit dus kan ik mn salsa weer gaan oefenen. Erg gezellig dus!

Ik hoop dat ik een beetje een beeld heb kunnen geven van mijn belevenissen hier en van Cusco. Als het een erg onsamenhangend verhaal was, laat het vooral weten. Altijd ruimte voor verbetering, ;).

Ik ben benieuwd hoe het met iedereen in Nederland is, dus laat iets van jullie horen!

Veel liefs, Tessa!






  • 28 Oktober 2008 - 21:39

    Barbara:

    Heeele lap tekst.. alsof daar nog niet genoeg van krijg deze week.. :(

    haha neehoor! heb weer met plezier je verhaaltje gelezen.. ook al had ik t meeste al in de mail gelezen natuurlijk!!

    Ben blij dat het weer goed met je gaat!!!!
    wanneer komen de foto's nou.. hihi

    Kussiess!!!!!!

  • 29 Oktober 2008 - 09:29

    Mama:

    Ha liefie, ik vond het helemaal niet onsamenhangend, maar wist net als Bar natuurlijk al iets meer!
    Gelukkig dat je al weer beter bent.Kus Mama xxx

  • 29 Oktober 2008 - 11:32

    Krista:

    Ha Tess,
    Zo te lezen vind jij je draai wel in Peru. Hopelijk krijg je niet teveel last van diarree etc. en kan je lekker genieten van het land en de mensen om je heen. Succes met de spaanse les.
    Groetjes,
    Krista (andro:-)

  • 29 Oktober 2008 - 12:43

    Walter:

    Klinkt goed! Gezellig dat je daar vrienden hebt opgeduikeld.
    Wanneer komen de foto's (ook die van de Salsales ... )?
    Succes met de taalstudie en voorzichtig met het eten ;)!

  • 29 Oktober 2008 - 18:02

    Hetty En Gerard, :

    Hallo tessa, fijn dat je goed bent overgekomen en dat je het goed naar de zin hebt. Leuk verhaal, zo blijven we op de hoogte. Veel succes !

  • 29 Oktober 2008 - 18:50

    Michiel:

    Heb je eerste brief voor
    Oma supergroot uitgedraaid. Top !
    Take care, liefs, oompje

  • 29 Oktober 2008 - 20:06

    Theo:

    Hoi Tes,

    leuk je verhaal te lezen, heb nog lang nagenoten van ons skypegesprek gisteren.

    heel veel liefs xxx Theo

  • 30 Oktober 2008 - 18:40

    Elise Eijsbergen:

    Ha Tessa!

    Leuk om je verhalen te lezen, enne ben stiekem wel jaloers hoor op het reizen hoor! Maak er wat van in Cusco! Veel plezier en geniet ervan want voor je het weet zijn de 6 maanden voorbij...

    Liefs van Elise

  • 30 Oktober 2008 - 19:11

    Jaleesa:

    TESSA FREEK IS HOMO!!!
    (ik ga nu je mooie verhaaltje lezen)
    heel veel liefs!xxxx

  • 31 Oktober 2008 - 10:23

    Fay:

    Hee Tess!

    Wat leuk zeg allemaal! Wel wat minder dat je je niet zo goed voelde, maar dat hoort erbij moet je maar denken ;)
    Wil wel foto's zien van de salsa les! ;) ben benieuwd!
    ik stuur je snel een mail!

    liefs!
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 34560

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: