Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tessa Hoedemaker - WaarBenJij.nu

Cuba

Blijf op de hoogte en volg Tessa

12 Augustus 2013 | Cuba, Havana

Lieve allemaal,

De afgelopen vier weken leek het wellicht alsof ik van de aardbodem verdwenen was. Integendeel, ik bevond mij met drie vriendinnetjes (Nicky, Anna en Floor) op Cuba. Een kleine reis terug in de tijd doordat wij werden omringd door prachtige oldtimers, er geen toegang tot internet is (vandaar de radiostilte) en er door de straten paard en wagens rijden alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het lijkt alsof je in de jaren vijftig bent beland (ten minste, zo stel ik me de jaren vijftig voor, heb ze natuurlijk niet meegemaakt).

In vier weken tijd ben ik samen met Nikil, Ana en Flora, die ik heb ontmoet tijdens mijn reis in Peru, het hele eiland over gecrossed. We hebben gehiked, gefietst, paardgereden, steden bezocht, carnaval gevierd in Santiago de Cuba, salsa gedanst, uit geweest in onder andere een grot, op prachtige stranden gelegen en de vakantie afgesloten met duiken in de Varkensbaai.

We sliepen bij mensen thuis in zogeheten casas particulares, waar we uitgebreide ontbijtjes kregen, vaak konden aanschuiven voor het avondeten met kip, vis of kreeft en na een dag hiken of fietsen door een bezorgde mama werden opgewacht met de vraag of het in godsnaam wel goed met ons ging (aangezien we uren waren weggebleven en volledig bezweet en onder de modder thuis kwamen). Cubanen lijken elkaar allemaal te kennen en vaak werden we van het ene stadje naar het andere stadje doorverwezen naar een nieuw casa. Soms kwamen ze je dan zelfs ophalen van het busstation met een briefje met onze namen erop…wat een luxe! De Cubanen zijn allemaal ontzettend aardig en behulpzaam, waardoor het reizen in Cuba heel makkelijk is. Ik heb meerdere malen geprobeerd een gesprek te beginnen over het Castro-regime maar mensen zijn terughoudend en lijken het liever over al het moois van Cuba te willen hebben. Cuba is voor toeristen erg veilig, waardoor je amper op je spullen hoeft te letten en het geen enkel problem is om ´s nachts over straat te lopen. Kortom, een hele makkelijke en relaxte manier van reizen dus. Maar als je dan een vogelspin in je badkamer hebt, een diarree-attack in een bustoilet krijgt of de taxichauffeur kwam je tóch niet ophalen omdat zijn auto kapot is, dan weet je wel weer dat je aan het backpacken bent….

Met Nikil, Ana en Flora was het heel erg leuk en de vier weken zijn voorbijgevlogen. Afgelopen zaterdag hebben we afscheid genomen van An en Floor en zijn Nick en ik naar Guatemala gevlogen. We gaan nu nog 5,5 week door Guatemala, El Salvador en Honduras reizen wat waarschijnlijk een stuk minder makkelijk en veilig zal zijn, maar volgens mij net zo leuk.

Het is goed bevallen om niet op internet te gaan in Cuba, al was het soms wel lastig dat ik met mijn ouders alleen sms-contact had over hoe het thuis ging. Ik zal de komende weken ook niet te vaak mijn mail checken, maar schroom niet om te sturen hoe het met jullie gaat, daar ben ik altijd erg benieuwd naar!

Heel veel liefs, Tessa

  • 12 Augustus 2013 - 20:11

    Monique:

    Hi lieve Tes,

    Leuk verslag weer. En heerlijk om gister Nicky's hoofd te zien en jouw zoetgevooisde stem op de achtergrond!
    liefs Monique

  • 12 Augustus 2013 - 21:20

    Cock Van Dijk:

    Hallo Tessa,

    Wat leuk om dit te lezen. Ik weet dat Patrick Juch ook op Cuba was, maar helaas zijn ar dus niet tegen gekomen.
    Veel plezier in al die andere landen en wees voorzichtig. wel op tijd terug zijn in Nederland want maandag 28 oktober hebben we reünie Roemenië en ik hoop dat je daar wel bij bent.

    Groetjes,

    Cock.

  • 12 Augustus 2013 - 22:08

    Fie:

    Lieve Tes!!

    Yes, een blog! Super leuk! Cuba klinkt als een waar backpack paradijs en natuurlijk amper uitdaging voor jou;) Dus maar goed dat je nu het avontuur weer gaat opzoeken! Hier gaat ook alles goed. Super raar om de Pelikaan uit te zijn en ik mis jou/jullie ook echt wel! Ohja, en ik ben net terug van 2 weekjes zuid-frankrijk, wat erg lekker bijkomen was!

    Dikke kussen en veel plezier daar! Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal (ook al is dat pas over een tijdje)

    Liefs!

  • 16 Augustus 2013 - 18:30

    Hetty :

    Hallo Tessa,

    Leuk om weer via de mail jouw belevenissen te volgen. Je geniet weer volop en maakt dan ook opnieuw heel veel mee. Ik wens je veel plezier toe in de andere landen, doe voorzichtig aan en dan zien wij je verslag wel weer met veel plezier tegemoet.

    Groetjes Hetty en Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Studeren in Buenos Aires voor 5 maanden en daarna reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 34578

Voorgaande reizen:

15 Juli 2013 - 18 September 2013

Backpacken door Cuba en Midden-Amerika

24 Oktober 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

22 Juli 2011 - 30 November -0001

Studeren in Argentinië

27 September 2013 - 30 November -0001

Werken voor Villa Ticca in Ecuador

Landen bezocht: